Det var under behandlingen av sak 51/09 “Bompengesøknad for vidareføring av Bergensprogrammet” at Børslien fremmet forslaget. – Dette er et effektivt miljøtiltak for å redusere privatbilismen, samtidig som det signaliserer at fylket er villig til å satse på kollektivtrafikken, forteller Børslien. Kun Venstre og SV stemte for forslaget.
– Det er viktig at man viser vilje til å prioritere miljørettede tiltak, og rushtidsavgift er et slikt, understreker Børslien. Som NRK Hordaland i dag kan fortelle, vil ikke en rushtidsavgift ramme de svakeste, slik motstanderne av slike tiltak hevder.
– Buss og sykkel trenger plass, og Bergen og omegn trenger mindre utslipp fra bil. En rushtidsavgift kunne sørget for en styrking av kollektivtilbudet, og således vært en del av løsningen på trafikkproblemene Bergen sliter med, mener Børslien.
Han er skuffet over at samferdselsutvalget stemte ned forslaget. – Dette viser igjen mangelen på vilje til å satse på kollektivtransporten som Hordaland sliter med, og det er derfor man fikk en så liten del av midlene fra belønningsordningen, konkluderer han.