Ordførerens nådighet og Tobias d.y´s demokratitilnærming

Rødt og Arbeiderpartiet liker ikke bystyrevedtaket om evaluering av organisasjonsendringen i kommunen. Målsettingen med evalueringsprosjektet er å klarlegge hvilken organisasjonsstruktur som best bidrar til å løse kommunens utfordringer på en kostnadseffektiv og god måte. Styrker og svakheter ved nåværende (relativt ferske) organisasjonsstruktur skal kartlegges.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Venstres Dag Jrgen Hveem kommenterer det han mener er lite konstruktiv bystyrepolitikk fra Ordfører og AP´s gruppeleder

Foto: Trond Svenningsen

Evaluering
Styringsgruppa skal styre prosjektet, ikke operativt drive det. At formannskapet alene utgjør styringsgruppa, sikrer tydelig politisk forankring og ansvarliggjøring.

Alle partier er enige om viktigheten av at ansatte får innflytelse i prosjektet. Dette sikres nå på ulike måter, bl.a. gjennom møterett, talerett og forslagsrett i styringsgruppa samt deltakelse og stemmerett i arbeidsgruppene og i administrasjonsutvalget. Det er administrasjonsutvalget som avgir innstilling til bystyret, basert på bl.a. anbefalinger fra arbeidsgruppene, styringsgruppa og eventuell innstilling fra rådmannen. Samlet sett sikrer prosjektorganiseringen at bystyret fatter sitt vedtak på et bredt grunnlag.

Nådighet
Knut Henning Thygesen hevdet i bystyret at koalisjonens motivasjon er "å unngå å tape ansikt" og at ansatte nå "aller nådigst" får være med i styringsgruppa. Slike påstander og utsagn om flertallets motiver er grunnløse og bidrar til et dårlig politisk klima i bystyret. Ordføreren burde ha bidratt til det motsatte, noe som lar seg kombinere med saklig politisk argumentasjon.

Demokrati
Stein Gjulem (Tobias d.y.) følger opp og harselerer i lørdagens AAB over at bystyreflertallet har lyttet til innspill ("protester") og innlemmet ansatte i styringsgruppa, uten stemmerett: "Var det noen som snakket om demokrati?", spør han. Ja, Stein, det er demokrati når folkevalgte fatter lovlige vedtak etter beste skjønn. Legitimt og demokratisk er det også når standpunkter tidvis justeres og at Knut Henning og Stein kjemper for Rødts og Aps politikk. Usaklige karakteristikker av andre partiers syn og demokratiske vedtak, er imidlertid uklokt og lite konstruktivt.

Dag Jørgen Hveem (V)

Bli medlem i Risør Venstre – klikk her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**