Krever satsing på regiontog i NTP

Både Hordaland og Sør-Trøndelag Venstre har satt i gang kampanjer for å få regjeringen til å prioritere regionstogene høyere i Nasjonal Transportplan. I dag overleveres over 5000 underskrifter Transport- og kommuniaksjonskomiteen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Nasjonal transportplan (NTP) skal behandles i neste uke, og initiativtagerne overleverte 2. juni saksordfører for NTP, Torstein Rudihagen, underskriftene de har samlet inn.

Facebookaksjon
Kampanjene har benyttet seg av både tradisjonelle virkemidler som underskriftsaksjoner, men også Facebook har blitt brukt hyppig for å skape oppmerksomhet rundt 4-20-20. Så langt har over 5000 personer vist sin støtte til aksjonene, enten via nettet eller på papir.

4-20-20 Trondheim-Oslo

Overlevering av underskrifter

Foto: VHO

Guri Melby, førstekandidat for Sør-Trøndelag Venstre, er initiativtaker i Trondheim.
– Klimakrisen forplikter oss til å prioritere samferdselsprosjekt som får flere til å reise miljøvennlig. Vårt krav er at Stortinget bevilger penger til moderniseringsprosjekter som vil redusere reisetiden til 4 timer innen 2020. Det vil på kort sikt gi store gevinster for fremkommelighet og miljø, og samtidig være starten på et fremtidig nett av høyhastighetsbane mellom de store byene, understreker hun.

4-20-20 Bergen-Oslo

– Vårt krav er at Stortinget bevilger midler til Ringeriksbanen og andre prosjekter som i sum vil redusere Bergensbanens reisetid til fire timer innen 2020, forteller Gunn-Vivian Eide, tredjekandidat for Hordaland Venstre. I NTP er Ringeriksbanen avspist med midler til planlegging i slutten av planperioden.

– Dette vil ikke Venstre sitte stille og se på. Det haster med å ta tak i klimautfordringene, og med fire timers reisetid til Oslo innen 2020, vil en god del av flytrafikken og det meste av biltrafikken kunne gå over på tog, sier Eide.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**