Venstre valgprogram 2009-2013.
Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).
Venstre har som mål å doble antall reiser med kollektivtransport i Norge innen 2020.
Derfor vil Venstre:
– Øke bevilgningene til jernbaneutbygging og kollektivtrafikk over statsbudsjettet.
– Bruke belønningsordninger til de kommunene som lykkes med å overføre transport fra personbil til kollektivtransport.
– Gi storbykommunene frihet til å velge om de vil overta ansvaret for kollektivtransport.
– Legge miljøkrav til grunn for all statlig samferdselsinnsats i byområder.
– At Staten skal bidra til planlegging og finansiering av bybaneløsninger (trikk og bane) i byområder der det er hensiktsmessig.
Venstre vil doble mengden gods som transporteres på sjø og bane innen 2020 og halvere sjøtransportens utslipp.
Derfor vil Venstre:
– Ta i bruk biodrivstoff og hydrogen i ferjer og skip.
– Endre avgiftssystemet for godstransport slik at miljøtilpasset sjøtransport belønnes, ikke straffes med høyere brukerbetaling enn veitransport som i dag.
– Prioritere kryssingsspor, godsterminaler og andre tiltak på jernbanen som styrker kapasiteten for godstransport.
– Opprettholde systemet med konkurranse for godstransport på jernbane.
– Stille krav om lav- eller nullutslippsferjer i nye ferjekonsesjoner.
– Igangsette planlegging og prosjektering av terminaler for effektiv omlasting mellom skip og jernbane.
Venstre vil at andelen av reiser med sykkel skal være tolv prosent innen 2020.
Derfor vil Venstre:
– Innføre en belønningsordning for økning av andel sykkelreiser.
– Satse langsiktig og forpliktende på utbygging av sammenhengende gang- og sykkelveinett.
– Likebehandle eller favorisere sykkel med bruk av bil i alt statlig regelverk og økonomiske virkemidler.
– Tilrettelegge for bedre by- og tettstedsplanlegging slik at det blir lettere å erstatte daglig bilbruk med sykkel og gange.
Venstre vil halvere utslippene fra bilparken innen 2020.
Derfor vil Venstre:
– Endre bilavgiftene slik at de stimulerer til bruk av lav- og nullutslippskjøretøy som hybridbiler, elbiler og brenselcellebiler.
– Sette årlige, gradvise strengere utslippsmål til nye biler, og tilpasse avgiftssystemet for å sikre måloppnåelse.
– Sikre omsetning av minst 10 prosent biodrivstoff og hydrogen innen 2013 produsert etter strenge krav til bærekraftighet og forutsatt at annengenerasjons biodrivstoff er kommersielt tilgjengelig.
– Fra 2015 forby nysalg av biler som kun kan gå på fossil energi.
– Utvide bruken av den eksisterende utslippsfrie trolleybussteknologien.
– Bidra til oppbygging av infrastruktur for hydrogen, biodrivstoff og ladning av elbiler.
– Gi frihet til å innføre flere miljøsoner i bysentra hvor kjøretøy må oppfylle strenge definerte miljøkrav for å slippe inn.
– Gi byene og de store tettstedene frihet til å bruke rushtidsdifferensiering og andre nødvendige virkemidler for å nå miljømål for transportsektoren.
– Sette strenge miljøkrav til kjøretøy i offentlige anbud, drosjekonsesjoner og i kjøregodtgjørings- og firmabilordninger.
– At offentlige virksomheter som hovedregel kjøper inn lav- og nullutslippskjøretøy.
– Stimulere kommunene til å tilrettelegge løsninger for innfartsparkering (Park & Ride) ved knutepunkt for offentlig kommunikasjon.