Stortinget og forvaltningen

Lovgiverne, Stortinget, er folkets representanter. Venstre mener det er viktig med større åpenhet rundt Stortingets virksomhet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Venstres stortingsvalgsprogram 2009 - 2013

Venstre valgprogram 2009-2013.
Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).

Økt åpenhet vil bidra til at borgerne får bedre innsyn i viktige deler av den politiske beslutningsprosessen og derigjennom økt tillit til at politiske beslutninger tas på rett grunnlag. Venstre mener derfor at de samme omfattende reglene om offentlighet og innsynsrett som gjelder for forvaltningen også må gjelde for Stortinget og regjeringen.

Grunnloven skal regulere forholdet mellom borgerne og staten og statsmaktene seg imellom. Venstre ønsker at Grunnloven skal reflektere borgernes forhold til nasjonen, og nasjonens forhold til verden, og være tilpasset dagens virkelighet både i innhold, språk og form. Venstre ønsker derfor en oppdatering av Grunnloven.

Venstre har alltid gått i bresjen for å utvide demokratiet. Venstre mener stemmerett til 16 åringer vil bidra til økt engasjement og rekruttering til politisk aktivitet blant unge.

De politiske partiene har store privilegier i vårt politiske system. De har kontroll over utvelgelsen av kandidater ved valg og mottar offentlig støtte. Venstre vil aldri motta gaver som det er knyttet forpliktelser til og vi vil etterleve offentlighet med hensyn til hvem vi mottar støtte fra. For Venstre er det avgjørende at det aldri er tvil om at vi er et uavhengig talerør for landets innbyggere ut fra vårt politiske og verdimessige grunnlag, ikke for organisasjoner eller bedrifter som støtter oss økonomisk.

Ulike interessegrupper har stor makt og innflytelse i vårt samfunn. Venstres folkevalgte tar et spesielt ansvar for å ivareta interessene til de som ikke har sterke talspersoner. For Venstre er det viktig at de profesjonelle ombud er færrest mulig og først og fremst er knyttet til grupper som ikke har den nødvendige styrke gjennom demokratiske prosesser, som barneombudet.

Derfor vil Venstre:
– At forvaltningens dokumenter som blir unntatt offentlighet som hovedregel skal gjøres offentlig tilgjengelige etter fem år.
– Innføre et lobbyregister på Stortinget og i Regjeringen.
– Gjeninnføre muligheten til å stryke kandidater ved lokalvalg.
– Gi kommunene frihet til å avgjøre om de ønsker direkte valg på ordfører og varaordfører.
– Gi velgerne adgang til å påvirke personvalget også ved Stortingsvalg.
– Revidere Grunnloven slik at den korrekt beskriver styresettet i Norge og får en tilgjengelig form. En revisjon skal styrke borgernes rettigheter.
– At stemmerettsalderen skal være 16 år.
– Ha en gjennomgang av arbeidsfordelingen mellom de folkevalgte og profesjonelle ombud.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**