Museer

Museene er en sentral del av kulturtilbudet i Norge og er viktige for å ta vare på og formidle våre kulturminner. Venstre vil fortsette satsingen på museer etter at museumsreformen er fullfinansiert.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Venstres stortingsvalgsprogram 2009 - 2013

Venstre valgprogram 2009-2013.
Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).

Museumssektoren har nylig vært gjennom en periode med sammenslåing av enheter for å etablere sterkere fagmiljøer, bedre utnyttelse av ressursene og mer samarbeid. Sammenslåingen har i store trekk vært riktig, men har hatt enkelte uheldige utslag og bør derfor evalueres. For Venstre er det viktig at ikke det frivillige engasjementet i museene forsvinner. Det er også viktig å understreke museenes rolle som koordinator og støtte til lokale samlinger og historielag.

Venstre vil at det skal utarbeides en nasjonal plan for samlingsforvaltning, samt bevilge midler slik at museene kan bygge opp ytterligere forsknings- og formidlingskompetanse. Venstre vil legge til rette for ytterligere samarbeid mellom ulike kultur- og samfunnsinstitusjoner, for eksempel skole, bibliotek og museer.

Venstre mener dagens kulturlov i for liten grad bidrar til forenkling og samling av dagens regelverk på kulturområdet. Venstre vil derfor gjennomgå dagens kulturlov og samle lovgivningen for bibliotek, arkiv og museer.

Små og utsatte fag, som for eksempel smed-, urmaker- og gipsmakerfaget, bidrar til å ivareta og videreutvikle vår kulturarv. Venstre vil sikre utdanning innen små og utsatte fag gjennom et variert tilbud fra stipender til utvikling av mastergrader.

Derfor vil Venstre:
– Etablere en gaveforsterkningsordning for å stimulere til økt privat finansiering av museer.
– Utarbeide en nasjonal plan for samlingsforvaltning og samlingsformidling.
– Styrke organisasjonsutvikling og ledelsesfunksjonene ved museene.
– Bevilge midler slik at museene kan bygge opp ytterligere forsknings- og formidlingskompetanse.
– Utarbeide en konkret opptrappingsplan med hensyn til magasin- og bygningsmessige forhold i universitetsmuseene.
– Sikre og videreutvikle et nordisk samarbeid om utdanning innen små og utsatte fag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**