Venstre valgprogram 2009-2013.
Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).
Lærere må hele tiden ha rett og plikt til å fornye og videreutvikle sin fag- og yrkeskompetanse. Derfor vil Venstre innføre et lærerløft, et kompetanseår, slik at den formelle kompetansen heves og fornyes med jevne mellomrom for alle lærere i alle fag. Kostnadene ved en slik ordning skal dekkes gjennom et spleiselag mellom stat og kommune.
For å møte de høye kravene til faglig og pedagogisk kompetanse, ønsker Venstre å legge om og utvide allmennlærerutdanningen til en femårig mastergrad med mer faglig fordypning, praksis og spesialisering. Venstre vil ha en differensiert grunnskolelærerutdanning med spesialisering for undervisning på henholdsvis 1.-7. trinn og 5.-10. trinn.
Rekrutteringen av lektorer har vært for lav de siste årene. Venstre vil derfor vurdere å gjeninnføre halvårig praktisk-pedagogisk utdanning. I tillegg vil Venstre gjøre det økonomisk attraktivt for mastergradsutdannede å jobbe som lærer, for eksempel ved å redusere studiegjeld eller motta et stipend mot at den mastergradsutdannede forplikter seg til å arbeide i skolen i en viss tid og samtidig tar pedagogisk utdanning dersom dette mangler.
Derfor vil Venstre:
– Innføre en ordning med systematisk videreutdanning for lærere ansatt i grunn- og videregående skole; et kompetanseår for lærere.
– Øke opptakskravene på allmennlærerutdanningen og ha krav om karakteren 4 eller bedre i norsk og matematikk.
– Innføre nasjonale rekrutteringsplaner for å sikre gode og mange nok lærere.
– Legge om og utvide allmennlærerutdanningen til 5 år slik at det blir mer fokus på faglig fordypning, praksis og spesialisering.
– Innføre fagkrav i alle enkeltfag for å undervise: Fra og med ungdomstrinnet skal alle lærere ha en faglig bakgrunn (60 studiepoeng) i de fagene de underviser i.
– Opprette flere studieplasser ved praktisk-pedagogiske utdanning, slik at flere studenter med høy fagkompetanse får muligheten til å bli lærere.
– Gi økonomiske incentiver til studenter med avlagt mastergrad som velger å bruke sin utdannelse som lærer.
– Innføre målrettede seniortiltak, for eksempel bonuser eller redusert arbeidstid for å beholde verdifull kompetanse i skolen.
– Innføre systematisk evaluering av lærere slik at lærere kan få tilbakemelding på sitt arbeid fra skoleledelsen, kolleger og elever.
– At lærere får mer fleksibilitet til å prioritere sin arbeidsdag utover undervisningstimene.
– Arbeide for mindre byråkrati for lærerne, slik at de får mer tid til forberedelse og direkte elevoppfølging.