Statoil kan ha brutt NVEs konsesjonsbetingelser

– Det synes uklart om Statoil har brutt NVEs konsesjonsbetingelser, skriver Lars Sponheim og Gunnar Kvassheim i et brev til statsminister Jens Stoltenberg. Bakgrunnen er at gasskraftverket på Mongstad ble bygget uten å ta hensyn til det planlagte renseanlegget. Sponheim og Kvassheim vil blant annet ha svar på om størrelsen ekstraregningen, og om staten har vært kjent med et eventuelt konsesjonsbrudd.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Lars Sponheim

Foto: Rune Kongsro

Til Bergens Tidende sier Lars Sponheim at han reagerer sterkt på opplysningene om ekstraregningen og Statoils opptreden. Han ser likheter med Aker-saken, der regjeringen inngår avtaler som i ettertid viser seg verken å være gode nok eller vanntette.

Under følger Sponheim og Kvassheims brev til statsministeren:

Gunnar Kvassheim

Foto: Tore Nilsen

Renseanlegg på Mongstad

Det vises til oppslag i Bergens Tidende onsdag 27. mai 2009. Av dette framgår det at gasskraftverket på Mongstad ble bygget uten å ta hensyn til det planlagte renseanlegget. Resultatet er store ekstrakostnader.

Hvor mye blir ekstraregningen for staten som følge av at man ved plasseringen av gasskraftverket unnlot å ta hensyn til at verket skulle planlegges for fullskala rensing?

Det synes uklart om Statoil har brutt NVEs konsesjonsbetingelser. Det ble fra NVE sin side understreket at kraftverket måtte få "en hensiktsmessig orientering" i forhold til framtidig rensing.

Mener statsministeren at Statoil har oppfylt konsesjonsbetingelsene fra NVE, og hvis ikke; har staten vært kjent med at disse ville bli brutt?

Mongstad-avtalen mellom staten og Statoil er utformet slik at utgiftene ved fullskala renseanlegg skal dekkes av staten. Dette synes åpenbart å ha ført til at Statoil ikke har de nødvendige insentiver for å gjennomføre prosjektet på en måte som begrenser kostnadene ved renseanlegget.

Mener statsministeren at avtalen mellom staten og Statoil for fullskala renseanlegg på Mongstad er god og har fungert som forventet og ønsket?

Lars Sponheim
Parlamentarisk leder