Om å ta imot medmennesker!

I forbindelse med at UDI har gitt tillatelse til Fossnes AS å utvide Drammen desentraliserte mottak med ytterligere 30 plasser, har det kommet skarpe reaksjoner på overkjøring av lokaldemokratiet og at Drammen må ta i mot hele 150 hjelpetrengende personer som midlertidig skal ha opphold i
Drammen. Venstre har engasjert seg i saken tidligere – og vi gjør det igjen. Også denne gangen tar vi til ordet på vegne av de hjelpetrengende flyktningene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Grinda som nå er åpen

Foto: Tore Rykkel

Argumentene om at Drammen allerede har tatt i mot sin andel av flyktninger vitner desverre ikke om hensyn til medmennesklighet eller nestekjærlighet og en villighet til å hjelpe mennesker som desperat trenger vår hjelp. Vi må hjelpe de på en verdig måte med vennlighet og respekt, samtidig som vi klart må uttrykke at vi stiller krav om at dette også går andre veien.

Norge er et av verdens rikeste land, og et av verdens beste land å bo i. Selvsagt er det mange ting som kan bli bedre, men sammenlignet med mange av verdens fattigere land bor vi i paradis. Vi har en unik mulighet til å hjelpe de som trenger det. Dette gjør at vi er moralsk forpliktet til å
hjelpe så godt som vi kan. Flyktninger er mennesker, unike individer som deg og meg! Den aller største andelen flyktninger får hjelp i sine nærområdene av noen av de fattigste landene i verden. De har hjerterom og husrom, mens vi derimot synes vi har gjort nok.

Hender

Foto: Finn Dale Iversen

På siste bystyremøtet behandlet vi en rapport som tok for seg tiltak for å styrke arbeidet med å bosette dei som får opphold raskere og bedre, blant annet ved å øke kommunikasjonen og pengestøtten til kommunene. Likevel var det flere som uttrykte skepsis til at det skulle bosettes utlendinger i Drammen også midlertidig i mottak. Dette til tross for at forslagene er positive for Drammen og for flyktningene. Summen av tiltakene foreslått av Integrerings- og mangfoldsdirektoratet vil styrke integreringsarbeidet i Drammen!

Drammen desentraliserte mottak er et sted der flyktninger/asylsøkere oppholder seg mens asylsaken deres blir behandlet. Dersom de får opphold vil de bli bosatt i en kommune et sted i Norge. Det trenger ikke bli Drammen. Drammen har akseptert å bosette, altså etter at de har fått
opphold, 75 flyktninger pr år uansett hvor stort Drammen desentraliserte mottak er. Dette vedtaket var også Frp med på. Og selv om prosessen har et lokaldemokratisk underskudd ved at kommunene i alt for liten grad er med på laget og har noe å si, bør ikke det gå ut over asylsøkerne.

Asgeir Osnes

Foto: Claus Haals