Folkehelse var tema på Røst

Nordland er fortsatt langt framme når det gjelder arbeid med folks helse, eller folkehelse, som det også heter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Fylkesråd for kultur, miljø – og folkehelse, Marit Tennfjord førte an delegasjoner fra flere fylker.
Det forebyggende arbeid når det gjelder folks helse får stadig større oppmerksomhet. Så stor at Stortinget i disse dager behandler et lovforslag som skal gi fylkeskommunene et tydeligere ansvar for arbeidet.
-Dette ble veldig morsomt, fordi vi midt oppe i våre diskusjoner med folk fra Sogn og Fjordane, Vest-Agder og Telemark, måtte svare på telefoner fra de som jobber med den nye loven i Stortinget, sier Marit Tennfjord.

Var lokal vert

Arnfinn Ellingsen

Ordfører Arnfinn Ellingsen (V) var selvskreven lokal vert og sørget for at deltakerne også fikk en innføring i levekår og natur for folk på Røst. Fra de tidligste bosettinger for omlag 6000 år siden til dagens moderne samfunn som står for 40 prosent av tørrfiskproduksjonen i Lofoten. Mellom 13 og 15 millioner fisk bringes hvert år på land, hvor omlag halvparten blir hengt til tørrfisk.
-Vi fikk også sett skulpturen Reiret, somer den italienske kunstneren Luciano Fabros bidrag til Skulpturlandskap Nordland, forteller Marit Tennfjord og anbefaler alle en tur til Røst når anledningen byr
seg.

Kilde – NFK