Venstre er bekymret for framtida til Røros sykehus

Røros Venstre og Sør-Trøndelag Venstre er sterkt bekymret for framtida til Røros sykehus. Røros Arbeiderparti har signalisert at partiet aksepterer nedleggelse av ortopedien på Røros. — Venstre krever at ortopedisk kirurgi fortsetter som hovedaktivitet på Røros sykehus og at det gjøres vedtak om permanent drift,sier stortingskandidat Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Guri Melby

Foto: Ole Morten Melgård

Arbeiderpartiet stoler på at St Olav vil videreføre annen drift av sykehuset fordi Helseminister Hansen har lovet at sykehuset skal bestå. Direktør Bovim ved St Olav har beregnet økonomisk gevinst ved at dagens ortopediske virksomhet på Røros flyttes til Øya i Trondheim når det det nye Bevegelsessenteret står ferdig i 2010. Samtidig er det inngått flere avtaler om ortopedisk kirurgi ved private klinikker i Trondheim til betydelige kostnader. Det er ikke lagt fram noe “samfunnsregnskap” som forsvarer tiltaket.

– Venstre er kritisk til dette og mener Arbeiderpartiet på Røros ikke har benyttet makt og posisjon til beste for sykehus og lokalsamfunn. Arbeiderpartiet har ikke satt fram krav om at ortopedisk virksomhet på Røros sykehus må prioriteres foran de private ortopediske klinikkene i Trondheim. Vi mener også at argumentet om at sykehuset må bestå av hensyn til sikkerheten for turistgrupper og beredskapen på flyplassen, er uheldig. Vi kan ikke forvente at andre kommuner med flyplass og turister støtter en slik særbehandling, sier Melby.

Venstre ser at Røros sykehus i dag utgjør en vesentlig del av det ortopediske tilbudet i Sør-Trøndelag, og har mye av æren for at ventetida på slike inngrep vurderes som akseptablel. Sykehuset drives effektivt og det forekommer sjelden omberamming av timer/operasjoner.
– Venstre har ikke registrert at det er etablert tilsvarende logistikk- og avtalesystemer ved sykehuset på Øya. Tvert i mot er utsettelser, forsinkelser og bomturer til Trondheim dagligdagse hendelser. Det gir ineffektiv og kostbar drift.Vi mener det ikke er sannsynelig at St Olav kan overta virksomheten til Røros sykehus uten vesentlig økning av ventetida, sier Melby.

Sykehuskorridor

Foto: © Lucian Coman | Dreamstime.com

Venstre vil dessuten hevde at ortopedisk kirurgi egner seg spesielt godt på et lite sykehus som Røros også i framtida, og bør utvikles videre her. Derimot er for eksempel fedmekirurgi forbundet med langt større andel komplikasjoner. Denne type kirurgi bør derfor sentraliseres.

Vi har merket oss at de som jobber med de ortopediske pasientene i Sør Trøndelag og kjenner de praktiske problemene på kroppen, ikke har noen som helst tro på at Bovims prosjekt er gjennomførbart i praksis. Det er i debatten kun helsepersonell i administrative funksjoner som ivrer for nedleggelse av ortopedien på Røros.

– Venstre krever derfor ar ortopedisk kirurgi fortsetter som hovedaktivitet på Røros sykehus og at det gjøres endelig vedtak om permanent drift. Ortopedisk virksomhet på Røros må i prioritet sidestilles med avdelingen på St Olav og foran de private klinikkene i Trondheim. Ortopedien blir da fortsatt bærebjelken for all annen virksomhet ved Røros sykehus, sikrer arbeidsplassene og muliggjør videre utvikling av sykehusfunksjoner til beste for Sør Trøndelag og Fjellregionen, avsl utter Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**