Bedre hjelp til rusavhengige

-Vi er på overtid for å gjøre noe for de svakeste i samfunnet. Derfor er det trist at rusavhengige kun omtales som et ordensproblem av FrP og regjeringen. Rusavhengighet er en sykdom og et sosialt problem som må møtes med sosiale tiltak, sier Sindre W. Mork, 2. kandidat til Stortinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Tigger

Foto: Microsoft

Venstre er enige i at rusavhengige ikke hører hjemme på gata, men vi har liten tro på at svaret for de fleste er et liv i fengsel. Løsningen ligger i å bekjempe behandlingskøer, tilby alle former for anerkjent behandling, velferdstilbud parallelt med behandlingen og oppfølging i etterkant. Venstre er klar over at dette ikke er enkelt men det er tvingende nødvendig.

Venstre sikret pasientrettigheter for rusavhengige under forrige regjering. Under dagens regjering har vi ikke sett stort annet enn politiaksjoner og høyttenkning fra helseministeren. Dette holder ikke.

Derfor lover Venstre å følge opp med flere behandlingsplasser og bedre ettervernstilbud for rusavhengige, flere akuttavrusningsplasser samt tilby behandling eller langtidsplass innen 24 timer etter akuttavrusning.

Flere rusavhengige skal bli dømt til behandling i stedet for fengsel når de begår kriminelle handlinger. Rusavhengige skal få tilstrekkelig bolig- og rehabiliteringstilbud utenfor rusmiljøer.

Dette, sammen med flere målrette tiltak og forenklinger av dagens behandlingstilbud, lover Venstre for å hjelpe flere misbrukere tilbake til et verdig og tryggere liv.

Sindre Westerlund Mork
2. kandidat til Stortinget