Vil styrke tjenestevilkårene i Hæren

Etter forslag fra Roar Sollied vedtok Venstres sentralstyre mandag å arbeide for å styrke tjenestevilkårene i Hæren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

I uttalelsen uttrykker Venstre at det å være operativ soldat må anerkjennes som et yrkesvalg. Venstre vil derfor ha en individuell vurdering for forlengelse av profesjonelt engasjement i Forsvaret utover dagens ordninger og en vurdering av pensjonsforholdet i forhold til slik karriere. Kontraktregimet for grenaderer, som i dag får maks to ganger treårskontrakter, må også revurderes. Venstre vil fremme tiltak for anerkjennelse og ivaretakelse av veteraner i internasjonale operasjoner.

Venstre mener at det i tillegg må legges opp til fleksible løsninger slik at avdelingsbefalet kan få kurs/studieemner parallelt med tjenesten, gjerne utdanning som har relevans både for operativ tjeneste og for en andre karriere. Slik utdanning kan gis i hvilesemester etter utenlandsopphold eller som forberedelse til neste oppdrag. Dermed vil personellet beholde skole-/studiemodus, samtidig som Forsvaret vil være tjent med at ny kunnskap tilføres mens de er i tjeneste. Venstre vil også styrke karriereveiledningen for dem som må ut av militær tjeneste. Slike tiltak vil virke mer betryggende for den som vurderer en soldatkarriere, og vil følgelig ha en rekrutterende effekt.

En styrket bemanning av Hæren betyr at det over tid blir mindre slitasje på den enkelte soldat og hans eller hennes familie, og det betyr at Norge også i framtida vil være i stand til å bidra i konflikthåndteringer for det internasjonale samfunn, heter det i uttalelsen fra Venstre.

Les hele her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**