Trist og historieløst, sier Line Mørch

Kommunestyret vedtok i siste møte å døpe om Mølledammen til Øyvind Bjorvatns plass. Venstres Line Mørch mente det var paradoksalt å hedre en historiker med å fjerne historien fra byen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Mølledammen har navnet etter dammen til byens øvre mølle som tok kraft fra Møllebekken. Voksne folk husker godt den åpne dammen mellom det som nå er Tvedestrandsposten, Tor Eriks butikk, DnB og opp til blomsterhandelen. Dammen ble endelig overbygget på 50-tallet, nå var det bare navnet som var igjen. Men navnet var et viktig kulturhistorisk merke, som fortalte hva området en gang har vært, og hvorfor Tvedestrand ligger der den ligger.
Navnet er nok glemt av en del, men slett ikke alle. Det riktige nå hadde vært å få opp et større skilt med navnet, og henge det ut mot plassen, ikke bortgjemt rundt hjønet slik det henger nå. Og ikke minst igjen begynne å bruke navnet aktivt i alle sammenhenger.
Det er rimelig at den tidligere stortingsmannen Øyvind Bjorvatn hedres med et gate- eller plassnavn, men det er ikke hyggelig med en heder med så mye bismak som dette gir. Initiativtakerne ble oppfordret til å komme tilbake med et mer gjennomtenkt forslag, men la Mølledammen beholde det historiske navnet Mølledammen.

-Jeg vet at mange nå blir oppgitt og lei seg. Vedtaket i dag var trist og historieløst, sier Mørch.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**