Dampskipsbryggas skjebne

Karin Frøyd kommenter behandlingen av Fremtiden til Dampskipsbrygga i Stavern. Sterke krefter presser på for å gjøre om brygga til et skjenkested.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**


Etter fra sidelinjen å ha fulgt saken vedrørende etablering av uterestaurant på Dampskipsbrygga i Stavern, kan jeg ikke nå være passiv lenger. Det nærmer seg en avgjørelse i planutvalget tirsdag 26. mai 2009, etter at saken den 5. mai ble utsatt med begrunnelse i ønske om befaring. Jeg håper det blir flertall for ikke å gi tillatelse til uteservering. Hensynet til allmennhetens bruk av kaiområdet og at den gjeldende reguleringsplanen for området blir ivaretatt, bør veie tungt. En dispensasjon fra en reguleringsplan krever helt særskilte grunner, og det kan jeg ikke se foreligger her i denne saken.

Ankring forbudt

Fra engang å være et avslagsvedtak (26.02.09) på delegasjon fra Plan- og Byggesak i kommunen, reagerer jeg på at det er gjort en helomvending fra byggesakssjefens side, fra et nei til et ja til tillatelse til å etablere en uterestaurant på et regulert offentlig trafikkområde (benyttet til så vel "bryggesleng" som kai og småbåthavn). Hva som er fremkommet av nye argumenter i saken — siden søknaden først ble avslått — til det nå innstilles på å gi dispensasjon fra reguleringsplanen, er ikke lett å forstå.
Nå fremheves det i saksfremstillingen til planutvalget at Larvik Havn KF (havnestyret) hadde fattet et positivt vedtak i saken. Det var vel kommunen også klar over da avslaget ble gitt første gangen? Vedtak i havnestyret er fattet i møter 20.01. 09 og 24.02. 09 (utskrift vedtak datert 03.03. 09), altså tett opp til datoen for vedtaket om avslag fra kommunens side, den 26. februar 2009. Larvik havnestyre har ikke et helhetlig samfunnsansvar for lokalsamfunnet som ett av sine styringskriterier, men har havnens ve og vel som mål. Litt merkelig at nå letes det nærmest etter "gode" argumenter fra kommunens side for å tillate etableringen.

Flagg og anker

Det bør også nevnes at i vedtaket i havnestyret står det blant annet at "Havmat AS tilbys å leie 60 m² til servering jfr. søknad av 02.10.08." På kartskissen over arealbehovet vedlagt den aktuelle byggesøknaden (datert 22.12.08), vises det 90 m². I rådmannens forslag til vedtak, pkt. 1, står det: "Friluftsservering kan skje på areal som angitt på kart utskrevet 22.12.08." Med andre ord er kommunen nå innstilt på å gå 30 m² utover det som havnestyret har i sitt vedtak om utleie. Hva kan grunnen være til å utvide arealet og gå lenger enn det havnestyret kan anbefale?
I en av setningene i rådmannens forslag til vedtak til planutvalgets møter (05.05. 09 og 26.05. 09), prøver rådmannen (byggesakssjefen) seg med at “Larvik kommune godkjenner ut fra dette friluftskafe som omsøkt i medhold av pbl’s § 78 pkt. 2 på eiendommen på de vilkår som er nevnt ovenfor.”
I vedtaket (les: avslaget) av 26.02. 09 skriver kommunen at en etablering av en uterestaurant er helt i strid med den aktuelle reguleringsplanen. Kommunen har altså gått over til å kalle tiltaket for en friluftskafe (!) og viser til plan- og bygningsloven § 78 punkt 2. Nokså påfallende at begrepet uterestaurant endres til friluftskafe.
Dampskipsbrygga er en historisk kai i hjertet av Stavern havn og eksponerer seg mot Kronprinstomta, Citadelløya og Fredriksvern Verft. La området forbli slik det er ment å være — et hyggelig turområde og ikke et skjenkested.
Karin S. Frøyd (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**