– Fornybar energi er løsningen

Gunnar Kvassheim, leder for Stortingets energi- og miljøkomité, lar seg ikke imponere over Siv Jensens angrep på klimaforliket, og påstanden om at energimangel er viktigere enn klimakrisa. — Fremskrittspartiet konstruerer motsetninger. Fornybar energi er en del av løsningen på disse utfordringene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Gunnar Kvassheim mener at det mangler vilje til å følge opp klimaforliket.

Foto: Tore Nilsen

Fremskrittspartiets formann Siv Jensen hevdet i NRK i dag at mangelen på energi er viktigere enn både klima- og finanskrise. Hun avfeide også klimaforliket, som alle partier på Stortinget unntatt Frp deltok i, som et luftslott.

Konstruerer motsetninger
– Det blir helt feil å sette behovet for ren energi opp mot klimakrisa, mener Kvassheim. – Tvert imot så er det sånn at omlegging fra forurensende energiproduksjon til ren energiproduksjon er en del av løsningen på både klima- og energiproblemene. Fremskrittspartiet setter opp en motsetning som ikke er reell.

Mangel på vilje
Gunnar Kvassheim mener at utfordringene for klimaforliket er mangelen på vilje til å følge opp. – Nå gjør Fremskrittspartiet det nok en gang tydelig at en regjering med Frp ikke vil bidra til å sette disse problemene høyere på dagsorden, enn det den sittende regjeringen klarer. Da må løsningen være ny kurs med en borgerlig regjering med et sterkt Venstre og uten Frp, mener Kvassheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**