Et liberalt blikk på Bystyret

Bodøborgere lider under et politisk regime i vår by som ikke respekterer eiendomsretten, ikke overholder sine egen planer og som har null mottakelighet for synspunkter utenfor sin lille allianse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Skillelinjene mellom borgelig og sosialistisk side i bystyresalen er tydelige. Som sosialliberaler er jeg svært stolt over å kunne tilhøre en lydhør opposisjon og på ingen måte trenger å stå innefor den politikken som posisjonen i vår by fremmer. 20.mai ble det siste bystyre avholdt. Møtet startet med å nekte en grunneier å etablere dyrepensjonat på sin eiendom i Åselistraumen, selvfølgelig mot de borgelige stemmene. Reguleringsplaner på Bliksvær og Vesterli, Bodøsjøenskole gikk enstemmig gjennom. Men her sluttet enighet i plansakene. Dessverre ble det også flertall for utbygging i strandsonen på Tuv/ Saltstraumen, det ble vern av Svenskebyen og sperring av trafikktilgangen for næringseiendommer langs gamle riksvei. Når det gjaldt byskolene var posisjonen ydmyk nok til å ta inn over seg argumenter fra Utdanningsforbunnet, men gikk mot å ferdigstille Rønvikskolen med det første.

Da var debattlysten og engasjementet borte i bystyresalen, og resten av saksliten ble banket gjennom utenom et og annet argument fra representantene fra Rødt og Venstre.

Terje Cruickshank
bystyrerepresentant Bodø Venstre