– Arendal må ha et skikkelig møte med fylkeskommunen om Arendal Internasjonale Skole, sa Venstres Anne Tørå Solsvik, formannskapsmedlem i Arendal og andrekandidat på stortingslista i formannskapsmøtet i Arendal torsdag. Tørå Solsvik viste til Arendal kommunes beregninger om at fylkeskommunen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

sparer rundt 800 000 kr i året i videregående skole fordi elevene som følger den internasjonale læreplanen i Arendal Internasjonale Skole hopper over 1. klasse på videregående. Hun viste også til at Arendal Internasjonale Skole fungerer som en regional skole som er viktig næringsutvikling, og ei viktig brikke i arbeidet for at regionen skal trekke til seg høgkvalifisert internasjonal arbeidskraft. Skolen er et tilbud til elever som kommer flyttende med foreldre i internasjonale jobber og gir disse barna og ungdommene mulighet til et sammenhengende skoleforløp av høg standard.

Anne Solsvik

Foto: Venstre

I første omgang har fylkesutvalget, etter innstilling fra fylkesrådmannen, snakka utfra helt andre tall for fylkeskommunale besparelser enn Arendal kommune har regna seg fram til. Og i tillegg var, forunderlig nok, den regionale næringslivstanken fullstendig fraværende i fylkesrådmannens saksbehandling, sa Anne Tørå Solsvik, som bad ordføreren straks ta kontakt med fylkesordføreren for å få et felles møte mellom formannskapet i Arendal og fylkesutvalget for å finne konstruktive løsninger.

Ordfører Torill Rolstad Larsen svarte at hun ville ta opp saka straks i møte med fylkeskommunen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**