Venstre vil ha bedre dialog om skolestrukturen

Venstre ville gjennomført en bedre og bredere dialog med skolesektoren før tilbudsstrukturen blir endret. Dette for å sikre at endringene ikke kolliderer med tidligere vedtatte målsettinger om innhold og antall elever som gjennomfører.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Pressemelding fra Østfold Venstre:

Fylkesrådmannens forslag til økonomiplan 2010-2013:
Vil ha bedre avklaring på skoletilbudet

Sindre W. Mork

Foto: Mari Rjaanes

Venstre registerer at fylkesrådmannen nok en gang peker på utfordringen i å redusere skolebudsjettet og samtidig nå målene om redusert bortvalg og andel elever som skal fullføre videregående skole.

– Venstre mener de endringer som foreslås på utdanningsprogrammene ikke er godt nok gjennomarbeidet, sier Sindre W. Mork, gruppeleder i fylkestinget. Venstre hadde ønsket en bredere gjennomgang sett opp mot totaltilbudet i den enkelte region, frafall og historiske tall for hvilke elever som søker seg hvor.

Student, studere, universitet

Foto: Håkon Sparre (UMB)

Venstre prioriterer en skole med undervisning og innhold av høy kvalitet, en velutviklet sosial kompetanse og godt læringsmiljø.

– Nå vet vi ikke om de endringer som gjøres vil tjene målsettingen om kvalitet og redusert frafall. Det ville vært klokere å gjennomføre en bedre og bredere dialog med skolene før vi endret de ulike tilbudene til elevene, påpeker Mork.

– Vi trenger god rekruttering og skolering av skoleledere og høyt kvalifisert undervisningspersonell om vi skal lykkes med godt innhold i skolen, sier Mork.
Venstre hadde håpet at fylkesrådmannen hadde kommet med konkrete tiltak for å styrke ledelsesresursene i skolen og ikke bare påpekt behovet.

For ytterligere kommentarer:
Sindre Westerlund Mork