God oppvekst gir god integrering

Barna er samfunnets framtid og barnehagen, skolen og SFO er de viktigste integreringsareaene for barn og unge. Venstre mener at gode skoler og gode oppvekstmiljø legger grunnlaget for den beste integreringen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Selv om utfordringene for mange synes ulike rundt om i landet vil den viktigste nøkkelen til en god integrering ligge i en god norskopplæring. Det å kunne norsk språk gir bedre grunnlag for å tilegne seg den informasjonen en selv søker.

Venstre mener norskopplæring må prioriteres for å gi flest mulig økt innsikt i det norske samfunnet og for å kunne delta aktivt i samfunnsdebatt og -utvikling. Derfor er det viktig at frivillige tilbud om gratis leksehjelp styrkes og at tilbudet utvides til flere steder. Å lære seg norsk språk er en av de viktigste faktorene for den enkeltes muligheter videre i livet i Norge.

Skolen er en av de viktigste identitetsdannende arenaer og det må derfor satses på å styrke disse for å bedre minoritetselevers selvfølelse og fellesskapsfølelse.
Venstre ønsker ikke at det gis fritak fra obligatoriske fag, men at det signaliseres til skolene at de må finne løsninger som gir elevene den undervisning de har krav på. Gymnastikk og svømming, som ofte er de fagene det søkes fritak fra, er fag som gir fysisk og sosial trening og skaper nye relasjoner og vennskap.

Venstre vil fremheve de positive fordelene med at unge mennesker lærer flere språk, da språk er viktig i et globalt arbeidsmarked. Et mangfold av språk er en stor ressurs for Norge.
Det må gis mulighet for at morsmålsundervisning kan gis som 2. fremmedspråk, men det må da stilles krav om pedagogisk kompetanse hos morsmålslærerne.

Det er viktig å møte det flerkulturelle samfunnet med dialog og lærernes kunnskaper om minoritetskulturer må styrkes, men Venstre vil alltid kjempe for de universelle menneskerettighetene, og aksepterer ikke brudd på disse.

For å utvikle et godt, integrert og framtidsrettet samfunn, basert på våre verdigrunnlag og tradisjon, mener Venstre vi har behov for bidrag og aktiv deltakelse fra hele befolkningen.
Skal vi få til dette må vi lykkes med en god integrering av våre innvandrere og deres barn.

Arne B. Vaag
Nordland Venstre