Debatt hos private barnehager

Venstre var ett av fire partier som stilte til debatt om den nye barnehageloven som regjeringen legger frem for Stortinget 2. juni. Kun Krf, H og Venstre stilte med personer som stiller til valg til Stortinget i 2009. SV, SP og Frp stilte ikke i det hele tatt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Møte ble arrangert av Grenland Barnehagedrift og fant sted i Maurtua barnehage i Skien.

Kort oppsummert og forenklet er mitt og Venstres svar slik:

Barnehage

Punkter om Venstres barnehagepolitikk
•Venstres mål for barnehagepolitikken er full barnehagedekning sammen med kvalitet og valgfrihet.
•Vi ønsker å tillate flere barnehager med fleksible åpningstider, i kombinasjon med regler om maksimal opholdstid.
•Venstre vil ha mangfold i sektoren, ikke ensretting. Det betyr et betydelig privat innslag og et variert barnehagetilbud med ulike profiler.
Foreldrerett og valgfrihet er viktig.
•Venstre mener at offentlige og private barnehager skal behandles lik. Dvs at dagens finansieringssystem med 85% tilskudd til de private i forhold til de offentlige, må økes til å bli 100%.

Forslag til ny barnehagelov
Forslag til ny barnehagelov som regjeringen fremlegger vil stryke §14 som heter: “Godkjente barnehager skal behandles likeverdig i forhold til offentlige tilskudd.”
Den paragrafen er det svært viktig for Venstre å opprettholde, og er avgjørende for at de private barnehagene skal ha lovfestet rett til lik statlig støtte som de offentlige.

Klagerett
Når det gjelder forslaget til klagerett, som regjeringen mener skal ligge hos kommunen, er Venstre også uenig det. Venstre mener det er viktig å sikre klagerett vedrørende tilskudd en tilfredsstillende uavhengighet. Kommunenes dobbeltrolle som barnehagemyndighet og barnehageeier, gjør ikke det. Da vil det være et bedre forslag at fylkesmannen er klageinstans.

En verdi i seg selv
For Venstre er private barnehager en verdi i seg selv, ikke bare et ledd i å oppnå full barnehagedekning. De private barnehagene representerer et mangfold og en valgfrihet som Venstre mener er viktig å opprettholde. For å få til det må de private barnehagene ha samme statlig finansiering som de offentlige, ellers stiller de ikke med samme utgangspunkt.

Regjeringen bryter barnehageforliket

Regjeringen med SV i spissen viser ved dette lovforslaget at de ikke lenger føler seg forpliktet til å stå fast på barnehageforliket som alle partier tidligere har vedtatt. De tror bare det offentlige er best skikket til å drive både skole og barnehage.

Tonje Løwer Gurholt

Venstre lover
På vegne av Venstre lover jeg at vi skal kjempe med nebb og klør for at §14 i barnehageloven ikke fjernes slik regjeringen ønsker. Venstre vil stemme mot regjeringens forslag til ny barnehagelov slik den nå foreligger i proposisjonen.

Tonje Løwer Gurholt
Stortingskandidat Telemark Venstre