I designkonkurransen var oppgaven å lage ett eller flere t-skjortemotiv. I alt kom det inn i overkant av 60 bidrag. Av disse ble 10 plukket ut til finalen, og lagt ut til avstemming på nett. Du kan se alle motivene på Flickr.
Over 50 prosent av stemmene
Til sammen kom det inn 1764 stemmer i avstemmingen, som var åpen for alle enten man er medlem i Venstre eller ikke. Vinneren fikk hele 895 av disse stemmene – en overlegen seier, med andre ord. På en delt 2. plass kom motiv 7 og 9 med 238 stemmer, mens motiv 4 fikk 103 stemmer.
– Det er nok ikke så mange andre partiet som vil bruke partilederen som t-skjortemotiv. Men vi vil fortsette der Unge Venstre slapp ved forrige stortingsvalg, sier Venstres andrekandidat fra Hordaland Lars-Henrik Paarup Michelsen, med referanse til Viva Sponheim-kampanjen fra 2005.
Viser flere sider av Venstre
– Vinnerskjorten kombinerer mange av de gode elementene i Venstre: Lytting og åpenhet, fremtidstro og modernisme – kanskje med et lite spark til fildelingdebatten, og den grunnleggende holdningen om at velgerne er politikernes sjefer. Og ikke minst er Sponheim fortsatt t-skjorteikon, sier Michelsen.
VG Nett lagde en oversikt over de 10 finalistene under Venstres landsmøte i slutten av april. Se oversikten over t-skjortene og artikkelen her: Vil gjøre Venstre-Lars til skjorte-ikon.
Øvrige resultater: Motiv 8 83 stemmer, motiv 6 48 stemmer, motiv 10 46 stemmer, motiv 5 45 stemmer, motiv 2 og 3 34 stemmer hver.