Hva er god politisk styring av videregående skole?

Venstre holder temamøte på Scandic Solsiden onsdag den 27. mai kl. 18.00. Adressen er Beddingen 1, Trondheim. Lett servering.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Den videregående skolen i Trondheim står foran store reformer. Flere skoler, deriblant Adolf Øiens skole, skal legges ned, andre skal utvides. Dels av økonomiske årsaker, dels for å svare til politikernes krav om at alle skoler skal tilby både yrkesfag og studiespesialisering. “Vi vil at fabrikkeierens datter og fabrikkarbeiderens sønn skal kunne gå på samme skole”, uttalte Arbeiderpartiets Karianne Tung til Adresseavisen. Dermed gjorde hun det klart at reformene også er ideologisk motivert.

Reaksjonene har vært mange, og Trondheim Venstre vil belyse noen av synspunktene ved å invitere til åpent møte, med innlegg fra flere hold og med etterfølgende debatt. Spørsmål som vil bli berørt er: Hva er det som skal til for å skape et godt opplæringstilbud i Sør-Trøndelag? Hvordan kan man sørge for at alle får de samme mulighetene, uten at kvaliteten på det eksisterende tilbudet forringes? Og er det riktig å legge ned en over hundre år gammel skole ut i fra ideologiske hensyn?

Møtet finner sted på Scandic Solsiden onsdag den 27. mai kl. 18.00. Adressen er Beddingen 1, Trondheim. Lett servering.

Innledere:

Gunnar Thorbjørnsen, fagleder, Adolf Øiens skole:
Sør-Trøndelag fylke som skoleeier

Karianne Tung, leder i opplæringskomiteen, Sør-Trøndelag fylkeskommune (Ap):
Den videregående skolen i Sør-Trøndelag under Arbeiderpartiet- politiske prioriteringer, intensjoner og resultater

Per Ramberg, dosent, leder, Program for lærerutdanning, NTNU:
Hva kan mulige årsaker være til svake resultater for norske skoleelever på ulike målinger av elevers kompetanse?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**