– Politisvikt fra regjeringen gjør vektere nødvendig

– For Venstre er beboernes trygghet det sentrale. Beboere på Grünerløkka har følt uttrygghet, sier Odd Einar Dørum. – Nå må regjeringen sørge for at politiet kommer på banen, slik at en ekstraordinær vekterinnsats fra kommunens side blir overflødig. Inntil vi kommer dit må vekterordningen fortsette.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Odd Einar Dørum

Foto: Rune Kongsro

Dørum er tidligere justisminister, stortingsrepresentant for Oslo og Venstres justispolitiske talsmann. I kveldens bystyremøte møtte han som varamedlem i Venstres gruppe. Onsdag gikk et bredt flertall i Oslo bystyre, inkludert Venstre, inn for å videreføre ordningen med bomiljøvakter på Nedre Grünerløkka inntil politiets innsats trappes opp, blant annet med mobile politiposter.

– Et sentralt poeng i det vedtaket som Ap og SV er med på her i bystyret i kveld, er at politiet må komme på banen, og være til stede i området. Justisminister Knut Storberget fra Ap har ansvar for at politiet stiller opp, og finansminister Kristin Halvorsen fra SV har ansvaret for at politiet får de pengene de trenger for å skape trygghet.

Her er vedtaket fra Oslo bystyre:

Byrådet bes videreføre bomiljøvaktordningen på Nedre Grünerløkka inntil bydelen har fått etablert permanente trygghetstiltak og politiet har reetablert sitt nærvær i området ved blant annet den mobile politiposten. Byrådet bes ha nær dialog med bydelen om tiltakene og bomiljøvaktordningen.

I tillegg ble følgende tilleggsforslag oversendt byrådet uten realitetsbehandling:

Det bevilges 2 millioner kroner fra bystyrets tilleggsbevilgningskonto for styrket gjennomføring av bystyrets vedtak i sak 336/08 om trygghetsskapende tiltak i området langs Akerselva og Nedre Grünerløkka. Det geografiske området utvides til å også å gjelde deler av bydel Gamle Oslo.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**