Kommunedelplan for Skårerødegården

Lørenskog Venstre ønsker en utbygging av Skårerødegården.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Lørenskog Venstre ønsker en utbygging av Skårerødegården og støtter derfor arbeidet med en kommunedelplan for området med følgende endringer i §8 rekkefølgebestemmelser:

1) Det tillates bygget inntil 500 enheter med variert boligbebyggelse (eneboliger, rekkehus, småhus) og lokal næring/strøkstjenlig virksomhet på feltene B10, B11 og B1, og skole (O1) før det stilles krav om at Lørenskogveien utbedres fram til krysset med Luhrtoppen 2.

2) Det stilles krav om en planfri gang/sykkelvei (sikker skolevei) som skal krysse jernbanen mellom Marcus Thranes vei i området mellom Langgrunna og Hans Egedes vei.

3) Det stilles krav om en barnehagetomt i området B 11, friluftsbarnehage i randsonen til markagrensen, til erstatning for foreslått barnehagetomt i Af3. Det er spesielt viktig å skjerme innsyn og utsyn til området omkring Gravrøysene.

4) Det stilles krav om skole, intern veiløsning og at en barnehage skal være ferdig bygget før innflyttingen i de nye boligene starter.

5) Det skal snarest mulig tas kontakt med NSB, Jernbaneverket og ROM eiendom med sikte på å etablere et nytt stasjonsområde.

6) Det må gjøres en omforent avtale med naboene i området B13.

7) Planen må kunne tilrettelegge for et skileikområde i deler av det gamle Margaretalia.

Venstres begrunnelser for å støtte kommunedelplanen for området er blant annet:

Det er viktig med en kraftfull satsning på boligbygging nært det sentrale kollektivtilbudet Lørenskog stasjon. Det er bærekraftig utvikling å fortette i sentrale områder.

En KDP for området er en forutsetning for at Lørenskog stasjonsområde kan utvikle seg videre til et mer regionalt kollektiv knutepunkt (tog, buss, bane).

Bygging på Skårerødegården skaper et boområde med sterk preferanse for bilfritt miljø, og med fokus på barnefamilier kan en opprettholde en balansert befolkningsvekst også i den yngre og arbeidsføre befolkningen, noe som vil utjevne dagens økende vekst i den eldre befolkningen i kommunen.

En utvikling av Skårerødegården vil være med på å styrke mulighetene for et drivverdig og høyfrekventelt busstilbud (15 min avganger), i form av en ringrute i kommunen.

Venstre ønsker urban fortetning

Jernbanen må med tidlig!

Markante markahensyn må tas

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**