Innovasjon, arbeidsplasser og miljø i Buskerud

Buskerud er et spennende fylke å bo i. Lindum Ressurs og Gjenvinning i Drammen utvikler biogassanlegg som skal produsere miljøvennlig hydrogengass til transportsektoren. På Tofte testes verdens første saltkraftverk ut.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Venstres klimakampanje. Logo.

Foto: Venstre

Bioenerginæringen vokser og utfordrer både offentlige og private til å fase ut oljefyringen sin. Dette varmer et teknologioptimistisk venstrehjerte. Fornybar energi tar over for fossil energi. Modige mennesker lever ut ideene sine. Dette gir nye og interessante arbeidsplasser til Buskerud. Dette er konkretiseringen av innovasjon, som Venstre satser tungt på i sitt stortingsvalgprogram.

Derfor er det trist å lese overskriftene fra Høyres nylig avholdte landsmøte. Hvor er fokuset i energipolitikken? På vannkraft i vernet natur? I kjernekraft med uløste lagringsproblemer? I oljeboring i viktige yngleområder utenfor Lofoten? Høyre sliter med nytenkning. Hvor er innovasjonen? Hvorfor tør ikke Høyre satse mer på fornybar energi som er i emning i Norge, en næring som skaper nye og spennende arbeidsplasser? Er samarbeid med miljøsinkene i FrP viktigere enn å se de fremtidsrettede løsningene?

Hydrogenstasjon

Foto: Kåre Pettersen

Venstre har en optimistisk politikk for en bærekraftig fremtid. Vi ønsker sterk satsing innen forskning på miljøteknologi. Vi ønsker et investeringsselskap for klimagründere, gründere som starter bedrifter innenfor utvikling av fornybar energi. Vi ønsker hardere skattlegging av forurensende atferd. Venstres miljøpolitikk skaper nye og fremtidsrettede arbeidsplasser i Buskerud. Det er mer enn andre partier kan skryte av.

Ulla Nordgarden

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen