Stygg rekord

– Regjeringens tildelinger av letetillatelser til oljeindustrien utgjør en dobling i forhold til Bondevik II-regjeringen. Miljøorganisasjonene og flere er svært skuffet over regjeringen. Det bør også de gode kreftene i Sv og Sp være. Deler de vår bekymring? spør Marit Foss Sundseth i et leserinnlegg i Adressa i dag. Hele innlegget kan du lese her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Stygg rekord

Marit Foss Sundseth

Foto: Avisa Sør-Trøndelag

Regjeringen har gitt 21 nye letetillatelser til oljeindustren. De har dermed slått sin egen rekord i tildeling av nye oljefelt og har til sammen gitt 178 lisenser. Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet slår fast at de rødgrønne med dette framstår som den mest oljevennlige regjeringen vi har hatt i Norge.

At Arbeiderpartiet, sammen med Fremskrittspartiet, er oljeindustriens beste venn, vet vi fra før. Det vi spekulerer på, er hvordan Sp og Sv kan leve med dette. Oljeministeren representerer riktignok Senterpartiet, den delen av Sp som velger næring foran miljø. Han sklir dermed rett inn i Ap sin tenkemåte. Vi trodde imidlertid at Sp hadde kommet på bedre tanker, jfr vedtaket på deres landsmøte om at "Senterpartiet vil arbeide for et investerings- og utvinningsnivå som ivaretar miljøhensyn og ansvaret for kommende generasjoner". Med de nye tildelingene legger senterpartiministeren til rette for økte klimagassutslipp fra oljeindustrien i flere tiår framover. Bryr ikke regjeringen seg om FN sitt klimapanel som sier at Norge må redusere sine utslipp med 25 og 40 prosent innen 2020 og 80-95 prosent innen 2050? Utslippene fra oljeindustrien er nesten doblet siden 1990, og vil med de siste tildelingene bidra til fortsatt økning fra 2020 — 2050. Dette er langt fra noen nedtrapping til et fossilfritt samfunn, som må være målet.

Venstre sier tydelig nei til oljeboring utenfor Lofoten og Vesterålen.

I spørsmålet om oljeboring utafor Lofoten og Vesterålen har Sv og Sp sagt nei, i likhet med Venstre og Krf. Men i motsetning til Venstre stiller de ingen krav til regjeringspartneren Ap. Venstre har sagt at det ikke er aktuelt å sitte i en regjering som sier ja til oljeboring i disse sårbare områdene ( så vet Høyre det). Hvorfor gjør ikke Sp og Sv det samme i forhold til partneren Ap?

Venstre mener vi må gå over fra å være en "fossilnasjon" til å bli en "fornybarnasjon". Regjeringens siste rekord bidrar ikke til dette. Ifølge Bellona utgjør regjeringens tildelinger en dobling i forhold til Bondevik II-regjeringen. Miljøorganisasjonene og flere er svært skuffet over regjeringen. Det bør også de gode kreftene i Sv og Sp være. Deler de vår bekymring?

Marit Foss Sundseth, 3. kandidat for Sør-Trøndelag Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**