Spørsmål til ordføreren

Lokalutvalgene står uten den sekretariatsfunksjonen de er lovet, vil ordføreren gjøre nødvendige tiltak for å rette opp i dette spør bystyrerepresentanten fra Venstre i neste bystyremøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Spørsmål til ordføreren i bystyremøtet den 20.05.09

Fra bystyrerepresentant Terje Cruickshank (V)

Tverlandet lokalutvalg og sekretærfunksjonen.

Det vises til PS 07/145 Etablering av Tverlandet lokalutvalg. I vedtaket pkt. 3 heter det: "Politisk sekretariat styrkes med inntil 50 % stilling for å ivareta sekretærressursen for Innstranda bydelsutvalg og Tverlandet lokalutvalg. Lønns- og driftsbudsjettet økes med kr. 400 000 gjennom økt budsjettramme for 2008." Sekretærens oppgave skal være ivaretakelse av administrative oppgaver knyttet til kontorhold, saksbehandling, informasjon, service m.m. Og sentraladministrasjonen skal være koordinerende ledd for lokalutvalgene.

Da Tverlandet lokalutvalg startet det formelle arbeidet i januar 2008, ble det etablert sekretærressurs i tråd med bystyrevedtaket. Dette fungerte etter intensjonen i 2008. Så får utvalget beskjed om at lønnsmidlene til sekretærressurs for Tverlandet lokalutvalg ble inndradd i forbindelse med budsjettbehandlingen i bystyret den 11.12.08. Tverlandet lokalutvalg blir ikke orientert om dette, men får denne beskjeden først i begynnelsen av april 2009. Dette kom som en stor og beklagelig overraskelse.

Som et forsøk på å løse sekretærfunksjonen til lokalutvalget har kommunen valgt å stille sekretær fra politisk sekretariat til disposisjon for lokalutvalget. Dette er en nødløsning og har ikke fungert tilfredsstillende. Bortsett fra møteinnkallingene har utvalgets medlemmer måttet gjøre annet arbeid sjøl, eksempelvis saksbehandling, referatskriving og oppfølging av til dels kompliserte saker. I et informasjonsbrev fra Bodø kommune dat. 27.03.09 avslutter man med: "Vi håper at dette er en forbigående situasjon og vil forsøke å bistå alle utvalg og politiske organ så godt vi kan inntil videre."

Tverlandet lokalutvalg har jobbet jevnt og trutt siden oppstart. Det har vært høy aktivitet med oppfølging av en rekke til dels kompliserte saker,- for eksempel Tverlandet asylmottak, skolestrukturen på Tverlandet, samarbeid med Statens veivesen ifm stinettet i marka ved nye Rv 17, veiutbedring og trafikksikkerhet, samt høringer i forhold til ulike typer planer. Mange saker er tildelt fra kommunalt hold, men flere saker er initiert av innbyggerne selv.
Tverlandet lokalutvalg har også nye saker å ta tak i. Her kan nevnes utfordringer i forbindelse med virksomheten på Reitan, togstopp og kollektivtrafikk, næringsetablering m.m. Medlemmene viser stor motivasjon til og ønske om å gjøre en grundig jobb.

Tverlandet lokalutvalg ønsker å utføre den jobben som Bodø bystyre har gitt utvalget mandat til. I forbindelse med budsjettbehandlinga høsten 2008 fremmet Tverlandet lokalutvalg ønske om sekretærressurs tilsvarende en dag pr. uke,- stasjonert på Tverlandet. Lokalutvalget mente at dette ville være en viktig støtte for utvalget og en stor ressurs for lokalbefolkningen.

Man tillater seg i denne sammenheng å vise til debatten ang. bruk av midler til politisk aktivitet. Kanskje handler dette nettopp om å forflytte noe av den politiske virksomheten (og virkemidlene) ut i bydelsområdene der menneskene bor. Der er engasjementet naturlig nok større.

Spørsmålet til ordføreren:
"Vil ordføreren kunne sørge for at midler til sekretærressurs tilbakeføres til Tverlandet lokalutvalg snarest,- dvs. i forbindelse med nærmeste budsjettregulering?"

Ordføreren svarte:
Det er korrekt at det i forbindelse med opprettelsen av Tverlandet lokalutvalg ble bevilget kr 400 000. Dette beløpet var beregnet ut fra driftsmidler på kr 160 000 og kr 240 000 til 20% sekretærfunksjon. I forbindelse med budsjettbehandlingen for 2009 hadde kommunens avdelinger et effektiviseringskrav på 31 millioner kroner. Derfor ble det i rådmannens forslag til budsjett 2009 foreslått en rekke tiltak og prioriteringer for å kunne oppnå et budsjett i balanse, deriblant inndraging av lønnsmidler på kr 240 000 for Tverlandet lokalutvalg. Dette ble vedtatt i bystyret 11.12.08. Minner også om at det samtidig ble vedtatt en planmessig nedbemanning av administrative funksjoner for 2009 tilsvarende 5,2 mill kr. noe som tilsvarer 10-12 årsverk eller driftsmidler innenfor de samme områdene.
Når det er sagt så er det stilt sekretær til disposisjon fra politisk sekretariat til både Tverlandet lokalutvalg og Innstranda bydelsutvalg innenfor den eksisterende bemanning. Dette gjelder både i forhold til møteinnkallinger, møteprotokoller, regnskap og budsjett, oppdatering på internett osv. I forbindelse med sykefravær i avdelingen så har det i perioder medført at vi har hatt begrenset ressurser og måttet prioritere mellom arbeidsoppgaver på alle områder også overfor lokalutvalgene. Dette vil også være tilfelle de årene når det er valgår hvor politisk sekretariat har ekstra stort arbeidspress. Når representanten viser til oppfølging av kompliserte saker og saksbehandling som lokalutvalget har måtte ta seg av selv, så er det en sekretærfunksjon som er opprettet og slike oppgaver er ikke tillagt denne funksjonen. Alle saker som skal fremmes for politisk oppnevnte utvalg i Bodø kommune skal utredes av den ordinære organisasjonen og undertegnes av rådmannen. Når det er sagt så har jo bystyret vedtatt at ordningen med lokalutvalg skal evalueres i forhold til måloppnåelse og ressursbruk. Ordføreren er kjent med at dette arbeidet er igangsatt og imøteser denne saken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**