Klimapolitikk uten nye tiltak

I Stortinget i dag redegjorde Miljøvernministeren i over en time for regjeringens klimapolitikk. Han presenterte ikke ett eneste nytt tiltak som kan bidra til å redusere utslippene i Norge. Venstres Gunnar Kvassheim etterlyser forpliktende satsing på fornybar energi og oppfølging av klimaforliket.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Gunnar Kvassheim

Foto: John Leiv Dahlseng

– Det er oppsiktsvekkende at regjeringen sender en statsråd med stor engasjement i klimapolitikken tomhendt til Stortinget, sier Venstres Gunnar Kvassheim, leder for Stortinget energi- og miljøkomité.

Miljøvernministeren redegjorde på en god måte for den alvorlige klimautfordringen vi står over for. Han understreket at vi har dårlig tid om vi skal nå de målene vi setter oss.

– Derfor er det oppsiktsvekkende at Erik Solheim ikke presenterte ett eneste nytt klimatiltak i sin redegjørelse. På den internasjonale arena har Norge hastverk i klimapolitikken, men på hjemmebane øker utslippene og regjeringen har likevel god tid. Det som har lagt fram er gammelt nytt og punkter som er avtalt i klimaforliket, sier Kvassheim

Fornybar energi
Venstre etterlyser oppfølging av klimaforliket og forpliktende satsing på fornybar energi.

Venstre etterlyser satsing på fornybar energi.

Foto: Ellen Kvalsund

– Regjeringen har brutt viktige punkt i klimaforliket blant annet om å få fart på satsingen på fornybar energiproduksjon. Regjeringen har også brutt løftene om rensing av gasskraftverket på Kårstø og regjeringen er på etterskudd når det gjelder rensing av utslippene på Mongstad, sier Kvassheim

Pinlig for Norge
Det er pinlig for Norge at regjeringen på hjemmebane ikke følger opp Norges ambisjon om å være en pådriver og et foregangsland på klimaområdet.

– Regjeringens passive holdning for å redusere utslippene i Norge svekker vår troverdighet på klimamøtet i København i år, sier Kvassheim

– Her skal verdens nasjoner samles for å komme til enighet om en ny og mer ambisiøs klimaavtale etter Kyoto-avtalens utløp. Norge møter med utslippsrekord på hjemmebane og løftebrudd i klimapolitikken, sier han.

Haster
Venstre har tatt til orde for en ny runde med forhandlinger for å skjerpe målene og virkemiddelene i klimapolitikken, og vi har utfordret Miljøvernministeren på om han vil ta initiativ til dette.

Venstre mener det haster med klimatiltak.

Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

– I dag sa statsråden han er åpen for slike forhandlinger i 2010. Det er positivt at Solheim er åpen for nye klimaforhandlinger, men de bør starte nå. Det haster med å redusere klimagassutslippene, men på hjemmebane mener regjeringen vi har god tid. Her er Venstre og SV-statsråd Solheim åpenbart uenig i tempoet vi bør ha i klimapolitikken , avslutter Kvassheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**