Venstre liker gründere og småbedrifter

Det nyskapende småskala-næringslivet er glemt i finanskrisen. Regjeringens krisepakker når ikke fram til enpersonsforetak og småbedrifter. Mange små virksomheter sliter og vi er mer avhengig av denne kreativiteten og skapergleden nå enn tidligere for at Norge skal lykkes i tida som kommer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Helge Stiksrud Riddergården

Foto: Roar Olsen Ringerike Venstre

Offentlig sektor og offentlig velferd er helt avhengig av verdiskapingen i det private næringslivet og av at initiativrike personer satser, tar risiko og omsetter ideer til handlinger. Gründere og småbedrifter må derfor stimuleres mer aktivt.

Enpersonsforetak og bedrifter med 1-5 ansatte representerer om lag 200.000 arbeidsplasser. Det er her mye av produktutviklingen og innovasjon i Norge finner sted og det er her vi finner morgendagens ideér vi skal bygge vår verdiskaping på.

Venstre vil redusere byråkratiet for småskala-næringslivet. Økte avskrivingssatser, reduksjon av offentlige gebyrer, innføring av en egen KapitalFunn-ordning etter mønster av SkatteFunn-ordningen og innføring av næringsfradrag på linje med minstefradraget skal vi arbeide for. I tillegg må selvstendig næringsdrivende og lønnsmottakere likestilles når det gjelder trygderettigheter og sosiale ordninger.

Helge Stiksrud
Stortingskandidat for Buskerud Venstre