Lokal politikk – Asylmottak

Det opplyses i AV 5. mai i spalten “lokal politikk” at det skal komme asylmottak på Askøy og Demokratene gjør et nummer av at dette kan skje rett under nesen på et Høyre/ FRP styre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Asyls flytning immigrasjon

Foto: © Braendan Yong | Dreamstime.com

Samtidig gis det uttrykk for at man er glad man stemte mot ansettelsen av Utkilen, som for å demonstrere at dere visste bedre og underforstått at dette ikke ville hendt om dere fikk avgjøre ansettelsen. OK, alle vet at dere er i mot innvandrere og at dere helst vil ha et land uten asylmottak med mer.

Men man må nesten stille seg spørsmålet: hva er et asyl og hvorfor har vi dette i vår verden?
Definisjon på asyl: "oppholdssted som skal gi beskyttelse mot en fare, fristed".
Altså så har vi disse mottakene for at det er mennesker fra andre deler av verden som har av en eller annen grunn behov for beskyttelse fra sine omgivelser og ikke kan opprettholde sine grunnleggende menneskelige rettigheter. Er det dette ytre høyreside i våre politiske hverdag ikke ønsker vi skal ha?
Skal vi ikke kunne ta vare på noen av våre medborgere i denne verden når de så sårt har behov for beskyttelse?
I dette landet har vi både resurser, kunnskap og et menneskesyn som nettopp gjør at vi kan ta vare på og beskytte mennesker som tidligere omtalt.

Venstre vil at:
– Norge skal ta sin del av forpliktelsen overfor forfulgte, og Norge skal ta imot flyktninger som trenger beskyttelse.
– Norge skal være åpent for mennesker som ønsker å bidra i det norske samfunnet.

Men dette henger også sammen med integreringspolitikken. Venstres integreringspolitikk baseres seg på tre prinsipper:
1. Det må stilles krav til de som vil bosette seg i Norge.
2. Tilbudet om språk- og samfunnsopplæring må styrkes.
3. Vi skal ikke tolerere intoleranse, kvinneundertrykking og manglende respekt for Norges lover.

I korte trekk ønsker Venstre en mer human asylpolitikk, der spesielt barn og kvinner får bedre vilkår og vern. Vi ønsker å grunnlovsfeste retten til å søke asyl, og lovfeste en kortere saksbehandlingstid.

Askøy er en kommune med et rikt kulturliv, engasjerte mennesker og evner å kunne tilby mennesker som er i nød et trygt sted å være. Askøy er et inkluderende samfunn.

Arild Raftevoll
Askøy Venstre