Hummer og kanari fra Graver

I et innlegg i Tønbergs Blad fredag 8. mai er igjen hr. Graver (H) på banen med sine høyst subjektive betraktninger fra Stokkes politiske liv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Denne gangen er det alt fra kommuneøkonomi, skolenedleggelse til manglende demokrati i kommunen han tar for seg. Jeg skal ikke kommentere alt dette men siden undertegnede indirekte er omtalt i punktet om demokrati, kan jeg ikke unnlate å kommentere.

Det er helt rett at Venstre har ledervervet i planutvalg og hovedutvalg for miljø og kommunalteknikk. Dette fikk Venstre som et resultat av et valgteknisk samarbeid med AP, SV, SP og KrF. Ved en samarbeidsmodell vet nok Graver at det er høyst vanlig å fordele verv, om partiene er store eller små. Det skjedde faktisk også i de tidligere periodene i Stokke hvor styrkeforholdet mellom blokkene var til fordel bl.a. Høyre.

Kåre Pettersen

Å være leder av et hovedutvalg betyr ikke at representanten for det partiet, om det er Høyre, AP eller Venstre, har noe mer enn sin ene stemme verken i utvalgsmøter eller senere i kommunestyret. Det er vel nettopp det som er en del av demokratiet, Graver?

En annen sak Graver omtaler er Feen skoles framtid hvor han hevder at "bare Høyre synes å være klar på å beholde skolen". Her kan ikke Graver ha fulgt med i timen, for å bruke skolespråket. Venstre har hele tiden vært klar på en opprettholdelse av Feen skole, og fremmet også forslag om dette da saken ble behandlet i hovedutvalget. Det samme vil vi gjøre når saken kommer til behandling i kommunestyret.

Venstre vil faktisk stå ved sin protokolltilførsel fra budsjettbehandlingen i desember 2007 om å opprettholde skolen, i motsetning til det vi nå kanskje ser fra AP og SP som også hadde samme protokolltilførsel i 2007. Det er gledelig at Høyre også er positive til Feen og det å beholde minst dagens nivå med tanke på de viktige lærerressursene vi har innenfor Stokke-skolen.

Kåre Pettersen
Kommunestyremedlem for Venstre