Fortsatt nattmatforbud

Flertallet i kommunestyret vedtok onsdag å opprettholde nattmatforbudet i Skedsmo. Venstre, Høyre og Fremskrittspartiets stemmer var ikke nok til å oppheve forbudstida. – Dette er en videreføring av et regelverk som ikke møter forståelse noe sted utenfor Skedsmo rådhus og Romerike politikammer. Det er og blir meningsløst å straffe serveringsbransjen og sultne mennesker for pøbelstrekene til noen få, kommenterer Boye Bjerkholt, leder i Skedsmo Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Kebab2

Foto: arsel, sxc.hu

I kommunestyredebatten pekte Bjerkholt på at forbudet ikke har fungert, og at i den grad man ønsker å unngå trengsel i Lillestrøm sentrum, så er det lengre åpningstider som trolig er løsningen.

– Hver gang begrensninger ikke fungerer, ropes det etter nye begrensninger. Men hva hvis det faktisk er begrensningene som er selve problemet? Hvis ikke alle må dra hjem samtidig, vil vi kunne få en jevnere avslutning på kvelden og unngå den opphopingen vi nå ser i sentrum når alle utestedene stenger samtidig, sier Bjerkholt.

Forslaget om å søke om dispensasjon fra nasjonale åpningstidsbegrensninger på skjenking for å igangsette en forsøksordning med utvidede skjenketider, fikk kun Venstres to stemmer.

Det samme fikk Venstres forslag om å tillate serveringsstedene å holde åpent 24 timer i døgnet, slik regelverket var før 2008 da serveringsloven ble endret slik at kommunene selv kunne innskrenke åpningstidene på matservering. Fremskrittspartiet og Høyre ville heller fastsette åpningstiden til 06.00-04.30. For Venstre var det likevel et steg i riktig retning, men også dette forslaget falt da et flertall bestående av SV, Arbeiderpartiet, KrF, Senterpartiet og Pensjonistpartiet stemte for å opprettholde dagens ordning. Det betyr at matservering generelt i Skedsmo kan skje mellom 06.00 og 03.30, mens matservering i Lillestrøm sentrum kun kan skje mellom 06.00 og 02.00.

– Det betyr at det eneste lovlig salgbare næringsmiddelet i Lillestrøm mellom 02.00 og 03.00 er øl og vin. Kebab er forbudt. Forstå det den som kan, sukker Bjerkholt.

På ett punkt åpnet likevel kommunestyreflertallet opp. Bensinstasjonene kan heretter søke om å få ha matsalg døgnet rundt, og rådmannen står suveren til å vurdere søknadene.

– Venstre er for at bensinstasjonene skal få selge mat døgnet rundt, men slik vedtaket er fattet, er dette intet mindre enn en horribel forskjellsbehandling. Shell skal få selge mat fordi de selger bensin, mens Sibylla må holde stengt fordi de ikke har bensinpumper. Dette er markedsvridning på sitt verste, en forfordeling av store bensingiganter på bekostning av små, uavhengige gatekjøkken, sier Bjerkholt.

– Men det føyer seg fint inn i rekken av meningsløse vedtak i denne saken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**