Reagerer på Giskes styringslyst

Venstre reagerer sterkt på at regjeringen selv skal være suveren i oppnevnelsen av hele Kulturrådet. I dag oppnevner Stortinget fire medlemmer av Norsk kulturråd.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Trine Skei Grande mener norsk kulturliv trenger mindre styring, ikke mer.

Foto: Rune Kongsro

– Jeg reagerer på at kulturminister Giske nå strammer det politiske grepet og foreslår å endre reglene for oppnevning og sammensetning av Norsk kulturråd gjennom å plassere denne makten hos regjeringen. Norsk kulturliv trenger mindre statlig styring — ikke mer, sier Venstres nestleder Trine Skei Grande.

Mer makt på få hender
Skei Grande viser til at Stortinget etter dagens ordning har mulighet for å oppnevne 4 av 13 medlemmer, mens Kommunenes Sentralforbund har forslagsrett for to medlemmer. Det er denne ordningen Giske ønsker å endre på, gjennom å redusere antall medlemmer fra 13 til 10 og gi regjeringen eneansvar for oppnevningen av disse.

Politisk slagside
– I realiteten blir det opp til politisk ledelse i Kulturdepartementet å bestemme hvem som skal sitte i Kulturrådet. Jeg frykter at dette vil gi rådet en uheldig politisk slagside og gjøre rådet mindre autonomt, selv om det er det er det stikk motsatte som er den uttalte hensikten med endringen, sier Skei Grande.

– Norsk kulturliv trenger mindre statlig styring — ikke mer, slik som Giske nå legger opp til, sier Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**