Valen og selvkritikk

I et leserinnlegg i Adresseavisen den 6. mai svarer Trine Skei Grande og Guri Melby på Snorre Valens (SV) angrep på Venstres kunnskapspolitikk. – Vår løsning for å heve kvaliteten i skolen er å rekruttere flere lærere, utvide lærerutdanningen til en femårig mastergradsutdanning og en mye sterkere satsing på lærernes systematiske videreutdanning, sier de i innlegget som du kan lese her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Valen og selvkritikk

Guri Melby

SVs Snorre Valen hevder i et innlegg 25. april at Venstres kunnskapspolitikk i forrige periode medførte fremmedgjøring og mindre inspirasjon for en rekke elever. Det mener vi er feil.

Vi kan ikke se at det å stille krav og innføre systematikk i kunnskapsarbeidet gir mindre inspirasjon for elevene — snarere tvert i mot. Vi tar elevene på alvor, og det er derfor vi er opptatt av kunnskapsformidlingen og -oppbyggingen i skolen. Det er derfor vi slår tydelig fast at lærerne er bærerbjelken i skolen, og det er derfor vi heller vil prioritere innhold framfor heldagsskole — alt dette til det beste for elevene.

Den bærende tankegangen i Kunnskapsløftet, vedtatt med tilslutning fra alle partiene på Stortinget i 2004, er nettopp at alle elever skal utvikle grunnleggende ferdigheter og kompetanse for å kunne ta aktivt del i kunnskapssamfunnet. Det er også det vår politikk, både i forrige og kommende stortingsperiode, tar utgangspunkt i.

Trine Skei Grande

Samtidig er det åpenbart for oss at hovedoppgaven i norsk skolepolitikk de kommende årene er å forbedre kvaliteten i skolen. Svaret i den forbindelse er ikke — slik som SV mener — et kaldt skolemåltid, innsnevring av skolemangfoldet og flere timer i skolen med lærere som ikke finnes. Svaret er å rekruttere flere lærere, utvide allmennlærerutdanningen til en femårig mastergradsutdanning og en mye sterkere satsing på lærernes systematiske videreutdanning. Den offentlige skolen er Venstres førsteprioritet, men friskoler er et nødvendig og viktig supplement.

Vi synes det var positivt at SVs Øystein Djupedal evnet å ta selvkritikk med hensyn til SVs tradisjonelt manglende kunnskapsfokus i utdanningspolitikken, men ser lite av denne evnen igjen i Valens innlegg. I stedet bruker han tid på å karakterisere Venstre som lite ydmyk, og mener at innlegget vårt fra 23. april var langt og "tilnærmet uleselig". Det får stå for hans regning. At han ikke savner den forrige regjeringen er vel heller ikke å vente. Det er imidlertid lite som tyder på at SVs snart fire år og tre statsråder i Kunnskapsdepartementet har bidratt til å øke SVs troverdighet som utdanningsparti.

Av nestleder Trine Skei Grande og stortingskandidat Guri Melby, Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**