Krever utdanningsløft i Revidert nasjonalbudsjett

Venstres leder Lars Sponheim utfordret i dag statsminister Jens Stoltenberg i Stortingets spørretime om flere studieplasser og økt økonomisk satsing på høyere utdanning som ledd i en økonomisk krisepakke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Flere søkere
Mange utdanningsinstitusjoner er i en vanskelig økonomisk situasjon pga økte lønns- og pensjonskostnader, samt etterslep knytttet til Regjeringens tidligere hvileskjær i universitets- og høgskolesektoren. I tillegg viser det seg at søkermassen til høyere utdanning er økt betraktelig. Per 15. april 2009 registrert rundt 104 200 søkere til høyere grunnutdanning. Det er ca 11 700 (12,6%) flere enn i 2008.

Flere vil ta høyere utdanning.

Foto: Microsoft

– Økende krise og arbeidsledighet, og særlig mangel på nye jobber for unge mennesker, har ført til at rekordmange søker seg til våre universiteter og høyskoler. Det er selvsagt sørgelig for den enkelte at de ikke får den jobben de har drømt om, men for samfunnet er det nok ingen tragedie at mange flere søker til høyskoler og utdanning. Det er faktisk litt av krisens muligheter, sa Sponheim i spørretimen.

– Derfor er vi i Venstre veldig opptatt av at vi bruker denne situasjonen til å gjøre hva vi kan for at så mange som mulig får de plasser de ønsker, og at de får det utdanningstilbudet som samfunnet er tjent med at de får. Mange utdanningsinstitusjoner sier de reduserer antall studieplasser, mens det burde virkelig være krisehåndtering nr. 1 og sørge for at all den flotte ungdommen vår kan få bruke krisen til utdanning. Hva vil statsministeren gjøre med dette?, spurte Sponheim

Budsjettlekkasje
Stoltenberg viste til at regjeringen i tiltakspakken som ble lagt fram i mars, varslet at de ville vurdere utdanningskapasiteten i Revidert budsjett.

– Vi jobber nå med revidert, og jeg kan ikke si hva vi der kommer fram til. Det legges fram for Stortinget om kort tid. Men det er riktig som representanten sier, at det at vi nå får flere søkere, gir en mulighet, sa Stoltenberg.

Venstre tolker dette som en forsiktig budsjettlekkasje, og at det i revidert kommer penger så det monner til universitets- og høyskolesektoren —

– I så fall vil det få Venstre fulle støtte. Jeg tror det er helt nødvendig. Jeg tror den beste form for krisehåndtering vi kan gjøre, er å ta imot alle som nå søker til studieplasser og høyskoler, og det trengs ganske mye penger. Det er framtiden vår, det, og det er sannsynligvis det som vil sette oss i stand til å komme oss ut av krisen raskere og med større kraft enn vi ellers ville gjøre ,sa Sponheim.

Venstre mener at regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett 15. mai bør bevilge opp mot en halv milliard kroner til høyere utdanning og forskning for å kunne klare å møte den økte etterspørselen etter høyere utdanning og sikre institusjonene tilfredstillende driftsvilkår.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**