Krav om miljøvennlig energiløsning i folkebadet

Venstre fikk flertall for krav om maksimalt miljøvennlig energiforsyning for folkebadet som er under planlegging i Jåttåvågen. Venstres Per Inge Torkelsen fremmet forslaget som krever energiløsninger til anlegget uten utslipp av klimagasser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Per Inge Torkelsen

Foto: HSL

Lokalisering av folkebadet

Lokaliseringen av folkebadet har lenge vært antydet til Jåttåvågen uten at tomten til svømmeanlegget har vært bestemt. Tomten som Kultur og byutvikling ser for seg som aktuell for dette anlegget er arealet B7 som i arealdelen i kommunedelplanen for Jåttåvågen er disponert som byggeområde. Tomta er om lag 9,4 daa og ligg rett på utsiden av det skeive tårnet.

Funksjonsprogram for folkebadet

I saken som var lagt fram for kommunalstyret for miljø og utbygging tirsdag ettermiddag var det anleggets funksjoner som sto i sentrum. Anlegget bør kunne ta i mot vannaktiviteter som stup, svømming, vannpolo, undervannsrugby, figursvømming og padling.
Venstre støtter opp om forslaget til funksjonsprogram for folkebadet i Jåttåvågen, men fremhever at energiforsyning også må være med å danne grunnlag for arbeidet med romprogram og prosjektering av anlegget.

Venstres tilleggsforslag:

Det er et premiss for etablering av et folkebad at energiforsyningen til dette er maksimalt miljøvennlig. Det skal vurderes løsninger som sikrer energi til anlegget uten utslipp av klimagasser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**