HOTS

21.04.09 var det møte i HOTS, hovedutvalg for teknisk sektor.
Her er noen aktuelle saker som ble tatt opp på møtet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Mosaikk

* Orientering om byromsprosjektet/ byutviklingsprosjektet "Mosaikk" ledet av Laurie Vestøl. Spennende og kreativt prosjekt m/ øremerkede midler avsatt- og applaudert av Venstre. Prosjektet knytter sitt arbeid til 3 definerte gatestrekk, Brekkeparken-Ibsenhuset som parkgaten; Telemarksgaten som kafegate og endelig Rådhusplassen/Bryggevannet som et samordnet hage/parkprosjekt. Ta deg en rusletur og titt inn i de aktuelle bakgårdene hvor det også utvikles boligtilbud! Renommerte arkitekter/ planleggere er knyttet til prosjektet. Kontakt Gustav eller Signy om du ønsker vite mer

Budsjett

* Teknisk sektor har allerede nå et betydelig avvik fra budsjett. Venstre tok i møtet til orde for en kritisk oppgavegjennomgang og støttet for øvrig Aps forslag som bl a påpekte nødvendigheten av å sørge for samsvar mellom aktivitet og budsjett. Merk at Bjorstaddalen opphører som tradisjonelt deponi per 1. juli. I dagens HOTS hevdet jeg at vi trolig har stilt urealistisk strenge krav til Bjorstaddelens inntjening; det vil bli lagt fram sak vedr Bjorstaddalen snarlig. Jeg stilte også spørsmål vedr årsak til merforbruk brannavsnitt på 1.5 mill. Det virker til å være et generelt merforbruk, men dette vil det bli orientert nærmere om.

Kulten

* I saken om "Kulten", tidlige sivilforsvarsleir, ble det stort tverrpolitisk flertall for å gå inn for at eier snarest skal fremme sak om omregulering til boligformål. Det viser seg at området/ bygninger har vært tatt i bruk til boligformål uten å være regulert til / søkt bruksendring for. Venstre støttet at ny reguleringsplan kan utarbeides- og ser på dette som et løsningsorientert oppryddingsarbeid. Men det er en kinkig sak, og vedtaket samsvarer ikke ideelt med arealplanens intensjoner. Det må likevel være rom for å finne løsning på en konkret sak som dette. Uavhengig av at Venstre stilte seg positiv til omregulering, påpekte vi at det må iverksettes reaksjoner for slik å ha tatt seg til rette/ begått ulovligheter. Særlig alvorlig er dette mhp at bolig er brukt som utleiebolig hvor det påhviler eier stort ansvar bl a for brannsikkerhet. Åse Otterdahl Møller svarte at kommunen har klare retningslinjer for reaksjoner som primært består i bøter/gebyrer, i enkelttilfelle riving/fjerning

Omregulering av larønningen

* I forbindelse med omregulering av Larønningen var det søkt om reduserte reguleringsgebyrer. Dette ble avslått og et forslag fra FrP om reduksjon med 100` fikk kun støtte fra FrP og H. KrF foreslo revurdering av gebyrer i forb med etablering av næring, men henstillingen ble avvist/ overhørt av leder ( Wallin/AP) og ikke stemt over/ ikke lagt ved saken. Dette er imidlertid et forslag jeg mener at Venstre bør vurdere å støtte når det blir fremmet på nytt.

Signy er nytt fast medlem i HOTS

* Fom mai 09 vil Venstre ha to representanter i HOTS, Gustav er leder og Signy går inn (1. vara ) for en AP- representant i ca 1- års omsorgspermisjon."

Signy Gjærum

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**