Stolt av skolen i Klæbu

Klæbu Venstre arrangerte mandag den 27. april et temamøte om skole, der stortingskandidat Guri Melby var invitert. På agendaen stod både en diskusjon om skolens innhold og kvalitet, og også om lokalisering av skolen i Klæbu i framtida.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Frode S. Bergrem og Guri Melby

Frode S. Bergrem og Guri Melby

Lokallagsleder Frode Støre Bergrem innledet møtet med å snakke om hva som må til for å få et godt læringsmiljø i skolen. — Jeg er stolt av skolen i Klæbu, og har inntrykk av at det jobbes godt, men vi må hele tiden forsøke å bli bedre, sa han. Det viktigste virkemidlene vi har for å få til det, er å ha godt kvalifiserte lærere. For å sikre at vi også i framtida får både mange nok og gode nok lærere, må vi derfor vurdere å tenke mer helhetlig og langsiktig på dette med rekruttering gjennom å arbeide med en rekrutteringsstrategi, sa han.

Guri Melby, som til daglig arbeider ved lærerutdanninga på HiST, støtter Bergrems syn på lærerens nøkkelrolle. — Nøkkelen for å få til god læring er å satse på læreren. Dette innebærer at vi må heve kvaliteten på lærerutdanninga, at vi må satse på systematisk etter- og videreutdanning av de lærerne som allerede er i skolen, og at kommunene må ta rollen sin som arbeidsgivere på alvor, sa Melby under møtet. – Derfor har Venstre akkurat programfestet et såkalt kompetanseår for lærere, som innebærer at lærerne får mulighet til å oppdatere sin kompetanse jevnlig.

Større rom for praktiske fag

Bergrem løftet også fram behovet for de praktisk-estetiske fagene i skolen. — Mange av de praktiske fagene har blitt nedprioritert, og dette gjør skolehverdagen tyngre for de teoritrøtte elevene. På sikt kan dette bidra til at mange, særlig gutter, blir lei av skolen og dropper ut, sa han. Melby viste til at nettopp denne saken var blitt drøftet på Venstres landsmøte i helga, hvor Sør-Trøndelag Venstre fikk flertall for forslaget om å gjeninnføre praktiske tilvalgsfag i ungdomsskolen. – Frafallet i videregående skole er alt for høyt, og vi må allerede i ungdomsskolen tilby mer praktiske fag til de elevene som ikke liker bare teori på skolen, sa Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**