– Venstre legger helt avgjørende vekt på at læreren skal være en tydelig leder i jobben som lærer, være trygg som fagperson og trygg som voksen. Jeg har merket meg at statsråden etter en utfordring i media for en tid tilbake gav fem forpliktende løfter til norske lærere. Ett av løftene var at man skulle få mer tid til formidling, innledet Dørum.
Tidsbruk
– Jeg er klar over at statsråden har satt ned et utvalg som ser på tidsbruk. Det som bekymrer meg og Venstre, er at når jeg reiser rundt på skoler, på forskjellige steder, og når jeg får e-mail, får jeg tilbakemeldinger fra lærere som er slik som jeg nå sier at de skal være de er tydelige lærere, de er trygge i det de gjør, de er trygge fagfolk men de forteller om en dokumentasjon som er så omfattende at en må begynne å lure på om rettsliggjøringen i Norge er blitt så omfattende at dokumentasjonen blir et mål i seg selv, sa Dørum.
For mye dokumentasjon
– Det blir så mye dokumentasjon av redsel for at en eller annen elev en eller annen dag skal komme med en advokat og reise sak mot en skole. Det nærmer seg nesten uten sammenligning den situasjonen vi for så vidt har i USA, hvor folk av og til ikke tør å hjelpe av redsel for å få et søksmål mot seg. Dette er en utvikling som i hvert fall bekymrer Venstre, for vi skjønner at ting skal vises for seg, og vi skjønner at ting skal ha kvalitet. Men vi legger stor vekt på at kvaliteten oppnås gjennom en god utdanning, gjennom et godt forhold og samarbeid mellom elever og lærere og gjennom et godt samarbeid med foreldre. Men når dokumentasjonskravene blir så omfattende som dette, kan jeg forstå meldingene jeg får tilbake, understreket Dørum.
Ny vurderingsforskrift
– Deler statsråden denne bekymringen for en byråkratisering som går på tvers av det meste vi politikere mener, hvor det nesten kan se ut som om deler av forvaltningen går på autopilot? Deler statsråden denne bekymringen for byråkratisering, undret Dørum, som også benyttet anledningen til å utfordre kunnskapsministeren til å si sin mening om debatten om den nye vurderingsforskriften som har versert i media den siste tiden.
Rettigheter og plikter
– Jeg har mottatt to klare meldinger fra lærere. Det er for det første at man er dypt bekymret for byråkratiseringen. Men så et annet forhold: Det kan nesten når man leser dette i en sammenheng se ut som om lærerne har alle pliktene og elevene alle rettighetene, og i ethvert normalt menneskelig samfunn må det være balanse mellom rettigheter og plikter hvis man skal få til et resultat, sa Dørum.