Venstres mulighet

Buskerud Venstre har gjort alt riktig før valget til høsten, skriver samfunnsredaktør Odd Myklebust i Drammens Tidendes leder 26. april 2009.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Leder i Drammens Tidende 26. april 2009.

Venstres logo

Foto: Venstre

Buskerud Venstre har gjort alt riktig før valget til høsten. De har nominert en ung kvinne på topp som er hjemmehørende i Drammensregionen, der tyngden av velgerene bor. Dermed understreker Buskerud Venstre sin urbane, sosialliberale profil. Venstre er blitt noe mer enn et “lærerparti”. Med full klaff kan Venstre gjøre innhogg i velgergrunnlaget hele veien fra Høyre til SV.

klimakampanjelogo

Foto: k

Før helgen skrev vår valganalytiker på kronikkplass at noe skjedde med Buskerud Venstre i 2001. Fra da av har partiet hatt bedre tak på yngre velgere. Venstre har funnet sin plass som selve motpolen til Frp: For det multikulturelle fellesskapet og miljø. I tillegg har særlig Drammen Venstre fått fram flere yngre tillitsvalgte som blant annet fronter partiet i denne avis. Partiet er dermed like tydelige i den offentlige debatten som de betydelig større partiene. Men om dette er nok, er et annet spørsmål. Ved siste valg fikk Venstre drahjelp gjennom taktisk stemmegivning. Den muligheten er borte i år. Nå må Venstre dra hver eneste stemme ved egen hjelp, og er det nok til å sikre Ulla Nordgarden en plass på Stortinget ?

Svaret på dette spørsmålet er høyst sannsynlig et nei. Venstre må ha full klaff gjennom hele valgkampen hvis partiet skal ha en mulighet. Helgens landsmøte er ikke den beste starten på valgkampen partiet kunne fått. Partilederen spente forventningene ved å love et standpunkt i EU-saken. Da svaret kom, et slags tvilende ja på lang sikt, så ble de fleste skuffet. Disse litt tvetydige standpunktene tilhører det gamle vingle-Venstre. Det nye Venstre som de unge, ressurssterke og urbane velgerene ønsker seg, må kjennetegnes ved klar tale. Nå pleier ikke det være et problem for Lars Sponheim, men i landsmøtetalen skuffet han.

Ulla Nordgarden

Foto: Asgeir Osnes

Slik meningsmålingene ser ut nå, har ikke Buskerud Venstre en sjanse på stortingsmandat. Men det er farlig å avskrive partiet av den grunn. Det eneste man med sikkerhet kan spå om valgkamper, er at mye er annerledes før og etter sommeren. Derfor er Ulla Nordgarden med i racet, fordi hun kan høste stemmer fra nesten alle partier.

Odd Myklebust
samfunnsredaktør