Uaktuelt for Risør å drømme om Unescos verdensarvliste

Riksantikvar Nils Marstein var helt klar da han fra bystyrets talerstol ba Risør glemme ønsket om å komme på Unescos verdensarvliste, som allerede inneholder for mange objekt fra Europa. I tillegg er Risørs kvaliteter allerede godt representert på Unescos World Heritage list.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Riksantikvar Nil Marstein kom med en viktig avklaring om Risørs ønske om komme på Unescos Verdensarv liste.

Foto: Jan Einar Henriksen

Tydelig avklaring.
Det har tidligere vært noe debatt omkring ønsket om å sikre Risør en plass på verdensarv listen, og derfor er en så klar og entydig anmodning fra Riksantikvar Nils Marstein viktig å ta med seg, uttaler varaordfører Jan Einar Henriksen.

Det betyr igjen at vi frigir arbeidskraft og økonomi i admenistasjon, som vi igjen kan benytte til andre viktige formål for Risør, hvor oppgavene står i kø allerede. Vi må bygger videre på de kvalitetene Risør har, og sørge for et levedyktig sentrum hvor det faktisk bor folk. Det er en viktig forutsetning for om vi skal lykkes eller ikke med å skape vekst og positiv utvikling i Risør. I en anledning er det særdeles viktig at vi får ny tilkobling til E18 på Vinterkjær, en utbedret tilførselsveg fra Risør sentrum til E18 med gang/sykkelsti/fortau med vegbelysning, og ikke minst må vi etablere et godt parkeringstilbud nært sentrum.

Gruvebyen Røros, Bryggen i Bergen, Geirangerfjorden og Nærøyfjorden på Vestlandet, Urnes stavkirke er blandt de syd norske stedene på Unescos Verdensarv liste.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**