Venstres mål er en utslippsfri samferdselssektor, og en halvering av utslippene fra bilparkene innen 2020. Det vedtatte programmet legger opp til en storsatsing på fornybar energi, kollektivtransport og en framtidsrettet jernbane, forteller Paarup Michelsen. At man vil forby nysalg av biler som kun går på fossil energi vil derfor bli en positiv konsekvens av denne massive satsingen, mener han.
Venstre vil bygge ut energi- og kostnadseffektive alternativer til vei for persontransport: Jernbane, kollektivtransport, sykkel- og gangveier. Vi vil legge til rette for størst mulig kollektivandel på veinettet, god framkommelighet i de deler av landet der vei er eneste alternativ, og redusere transportbehovet gjennom god planlegging av byer og tettsteder.
Her er Venstres tiltak for å oppnå utslippsfrie biler innen 2020:
– Endre bilavgiftene slik at de stimulerer til bruk av lav- og nullutslippskjøretøy som hybridbiler, elbiler og brenselcellebiler.
– Sette årlige, gradvise strengere utslippsmål til nye biler, og tilpasse avgiftssystemet for å sikre måloppnåelse.
– Sikre omsetning av minst 10 prosent biodrivstoff og hydrogen innen 2013 produsert etter strenge krav til bærekraftighet og forutsatt at annengenerasjons biodrivstoff er kommersielt tilgjengelig.
– Bidra til oppbygging av infrastruktur for hydrogen, biodrivstoff og ladning av elbiler.
– Gi frihet til å innføre flere miljøsoner i bysentra hvor kjøretøy må oppfylle strenge definerte miljøkrav for å slippe inn.
– Gi byene og de store tettstedene frihet til å bruke rushtidsdifferensiering og andre nødvendige virkemidler for å nå miljømål for transportsektoren.
– Sette strenge miljøkrav til kjøretøy i offentlige anbud, drosjekonsesjoner og i kjøregodtgjørings- og firmabilordninger.
– At offentlige virksomheter som hovedregel kjøper inn lav- og nullutslippskjøretøy.
– Stimulere kommunene til å tilrettelegge løsninger for innfartsparkering (Park & Ride) ved knutepunkt for offentlig kommunikasjon.
– Fra 2020 forby nysalg av biler som kun kan gå på fossil energi.