— Et steg i riktig retning

På onsdagens formannskapsmøte gikk et flertall inn for å utvide nattmatservingen til kl. 04.30 i både Lillestrøm og kommunen forøvrig. — Dette er et steg i riktig retning, mener Venstres Boye Bjerkholt, men helst hadde han sett at åpningstidsbegrensningene ble fjernet helt. Det er imidlertid fortsatt uvisst om flertallet i kommunestyret vil gå for utvidet nattmatservering.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Kebab

Foto: tuareg, sxc.hu

Venstre foreslo å gå tilbake til døgnåpen matservering, men da det ikke var mulig å samle støtte for dette forslaget, stemte Venstre subsidiært for et forslag fra Fremskrittspartiet om å utvide åpningstidene fra 02.00 til 04.30 i Lillestrøm sentrum og fra 03.30 til 04.30 i resten av kommunen. Forslaget fikk også tilslutning fra Høyre, og dermed flertall.

— Det gledelige er at vi har fått med oss andre partier på at matserveringen ikke lenger skal stenge før ølskjenkingen stenger. Det virker noe tilfeldig at stengetiden settes til 04.30 i og med at matservering kan starte igjen kl. 06.00, men i praksis har denne halvannen timen ikke veldig stor betydning. Vi skal derfor være godt fornøyd om dette også blir endelig vedtak etter kommunestyrets behandling, sier Bjerkholt.

Endelig vedtak fattes i kommunestyret 6. mai, men i tillegg til de tre partiene som står bak flertallet i formannskapet, trengs det ytterligere to stemmer i kommunestyresalen for at formannskapets innstilling skal gå igjennom.

— Jeg håper virkelig vi klarer å få støtte til å bringe kebaben tilbake til sultne utelivsmennesker på vei hjem eller på vei til nachspiel. Men uansett er det nok ikke siste gang åpningstider om natta er tema i kommunestyresalen, avslutter Bjerkholt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**