Krever flere studieplasser

Tidligere i uka fikk vi de gledelige tallene om at søkningen til høyere utdanning er rekordhøy i år, og at særlig søkningen til lærerutdanninga har gått opp. — Dette er svært gode nyheter, men jeg er skuffet over at Regjeringen ikke nå går ut og lover opprettelse av nye studieplasser, sier stortingskandidat Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Guri Melby

Foto: Ole Morten Melgård

Venstres mål er å utvikle Norge til et liberalt kunnskapssamfunn. Forskning og utdanning er viktige forutsetninger for ny kunnskap, for vår kultur, for menneskelig dannelse og for å utvikle frie, tenkende borgere. – For å komme dit, er vi avhengige av at flere tar høyere utdanning, og at forskningsinnsatsen trappes opp. For Norge har muligheten til å investere i framtida sjelden vært større. I perioder hvor arbeidsledigheten stiger, vil flere søke mot høyere utdanning. Dette er positivt hvis vi ønsker å bygge Norge som kunnskapsnasjon, men da må universitetene og høyskolene settes i stand til å ta imot disse studentene, sier Melby. Både HiST og NTNU har signalisert at de ønsker å ta imot flere studenter, men da trenger de friske midler.

– Den rødgrønne regjeringen har gjennom snart fire år demonstrert at den er blottet for ambisjoner innenfor forskning og høyere utdanning. Basisbevilgningene har lenge ligget på et altfor lavt nivå, noe som har hatt alvorlige konsekvenser både for utdanningskvaliteten og forskningsinnstatsen. På utdanningsinstitusjoner over hele landet har det vært gjennomført omfattende reduksjoner i utdanningstilbudet, sier Melby.

– Regjeringen må allerede nå forplikte seg på en kraftig økning i antall studieplasser. Samtidig er vi opptatt av at en økning av studenttallet og opprettelsen av flere studieplasser må skje på en måte som ikke går på bekostning av utdanningskvaliteten. Når revidert nasjonalbudsjett legges frem i mai må Regjeringen vise at de satser på høyere utdanning gjennom å øke antall studieplasser, og sikre at denne økningen fullfinansieres, avslutter Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**