Skal snu Venstre i EU-saken

Til helga avholder Venstre sitt landsmøte i Stavanger. Boye Bjerkholt er blant dem som reiser på Akershus-delegasjonen. — Jeg reiser til Stavanger for å snu Venstre i EU-saken, sier Bjerkholt. Han er svært optimistisk på ja-sidens vegne selv om det er et nei-flertall blant sentrale tillitsvalgte i partiet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Boye Bjerkholt foran Europaparlamentet

Foto: Magnus Bjerke

— Det er et grasrotopprør i Venstre for norsk EU-medlemskap. Det ble som ventet klare ja-flertall på fylkesårsmøtene i Akershus og Oslo, men når også begge Agder-fylkene, Østfold og til og med Hedmark er blant ja-fylkene i Venstre, lover det veldig godt, sier Bjerkholt.

Han mener at det er særlig miljø og ønsket om påvirkning og aktiv deltakelse som gjør at Venstre-folk blir stadig mer positive til EU.

— Vi vet at klima-og miljøutfordringene krever overnasjonale løsninger, og EU er den relevante politiske arenaen vi har i Europa, sier Bjerkholt.

Venstre har alltid vært tilhenger av EØS-avtalen. Bjerkholt mener det er et paradoks at et parti kan ha som sin primærløsning noe som for alle andre fremstår som et kompromiss.

— EØS har vært en fantastisk avtale for norsk næringsliv og for norske arbeidsplasser. Baksiden av medaljen er at vi får masse regelverk som vi ikke har vært med på å utforme. Det er et demokratisk problem. 7. juni skal det velges et nytt Europaparlament. Det valget vil legge sterke føringer også på den norske hverdagen. Norske velgere fortjener å være med, og norske interesser fortjener å være representert rundt de bordene og i de møtesalene der beslutningene fattes, utdyper Bjerkholt.

Venstres landsmøte begynner fredag kl. 13.30. EU-spørsmålet avgjøres søndag formiddag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**