Venstre, vindkraft og verdier

Lars Eide utfordrer i et leserinnlegg Venstre til å komme med sitt syn på utbygging av vindkraft i forhold til annen fornybar energi. – For Venstre er det svært viktig at vi i Norge gir vårt bidrag til å løse den internasjonale klimakrisen, og da vil det ikke være diskusjon om enten — eller, men et både og, skriver fylkestingsrepresentant Elisabeth Paulsen i sitt svarinnlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Venstre, vindkraft og verdier

Elisabeth

Lars Eide utfordrer i et leserinnlegg Venstre til å komme med sitt syn på utbygging av vindkraft i forhold til annen fornybar energi. Det gjør vi gjerne. For Venstre er det svært viktig at vi i Norge gir vårt bidrag til å løse den internasjonale klimakrisen, og da vil det ikke være diskusjon om enten — eller, men et både og.

Vi er avhengig av energi, og vi trenger ny energitilførsel. Viktig for Venstre er energiøkonomisering, der ser vi at vi har fortsatt store muligheter. Imidlertid ser vi at dette ikke er nok, og da blir videre utbygging av fornybar energi nødvendig. Det er ikke mye vannkraft igjen som bør bygges ut, vi må altså se oss om etter andre muligheter. Da er vindkraft et godt alternativ.

Vindmøller på Utsira

Foto: Norsk Hydro

Imidlertid ønsker ikke Venstre vindkraftutbygging for enhver pris. Vi kan se at vi har behov for, og også mulighet til å bygge ut vindkraft i landet vårt. Det er viktig for Venstre at dette gjøres etter en plan, slik at når vi bygger ut vindkraft er det i områder som kan tåle en slik utbygging, og at vi velger utbyggingssteder som har minst mulig konfliktnivå og høyest energieffektivitet.
Videre mener Venstre det er viktig med lokalt engasjement, slik at vi primært vil bygge ut der det er aksept for dette lokalt. Venstre er derfor tilfreds med at det er utarbeidet en plan for vindkraftutbygging i Sør-Trøndelag, slik at vi har mulighet til å vurdere i en helhet hvor det er aktuelt å bygge ut. Venstre er for vindkraftutbygging i stedet for bruk av fossil energi.

Det er klart interessant med vindmøller til havs, og Venstre er svært opptatt av at forskning innenfor dette feltet styrkes, og at vi kan satse på pilotprosjekt innen også dette område. Dette vil komme i tillegg til vindkraftutbygging på land. I tillegg ønsker Venstre en sterkere satsing på utvikling av annen fornybar energi som bølgekraft, solenergi og bioenergi basert på skogs og landbruksavfall.

Å bidra til å forhindre at den globale temperaturen vil stige med mer enn 2 grader C er det viktigste bidraget vi kan gi våre etterkommere, og vel verdt en innsats. Det er vanskelig å se at det å gjøre sitt ytterste for å forhindre en klimakatastrofe blir sett på som å miste gangsyn.
Vi ser at vindkraft på land er et omstridt tema, også i Venstre. Det er derfor viktig at utbyggingen skjer forsiktig, så skånsomt som mulig, og etter en gjennomarbeidet plan. Når disse betingelsene er tilfredsstilt, ser vi vindkraft som et godt alternativ til fossil energi.

Elisabeth Paulsen
Gruppeleder for Venstre