SV løper fra egne vedtak

– Jeg vil ikke ha et samfunn der kun de som får sine meninger og synspunkter godkjent av SV får lov til å drive skoler, skriver Guri Melby i et leserinnlegg i Avisa Sør-Trøndelag den 18. april. Hele innlegget kan du lese her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

SV løper fra egne vedtak

Guri Melby

Foto: Ole Morten Melgård

I et leserinnlegg den 16. april forsøker SVs Lena Jensen å berolige velgerne med at SV ikke vil legge ned verken Steinerskoler eller Montessoriskoler. Bakgrunnen er det omstridte landsmøtevedtaket der SV bestemte å avvikle både religiøse skoler og skoler med alternativ pedagogikk. Reaksjonene fra foreldre, lærere og barn har vært svært sterke i etterkant av SVs landsmøte, og Lena Jensen fossror nå med strikkepinner for å berge noen velgere. Men i stedet for å forsvare partiets eget vedtak, bruker Jensen spalteplass til å fortelle velgerne at landsmøtevedtaket ikke vil bli gjennomført. I stedet for å ta debatten og forsvare vedtatt politikk, vil tydeligvis SVs toppolitikere framover bruke tiden sin på forklaringer og bortforklaringer på hvorfor de ikke mener det de faktisk mener.

Det er for meg umulig å forstå SVs vedtak på en annen måte enn at de vil forby privatskoler. Jeg synes det er trist at SV gjennom dette viser så lite raushet overfor det lille mindretallet som velger et annet alternativ. De burde heller fokusere på å forbedre majoriteten av norske skoler. Vårt hovedfokus som politikere skal være på å gjøre den offentlige skolen best mulig, noe vi i Venstre gjør ved å satse på gode og kunnskapsrike lærere, samtidig som vi også fokuserer på elevens beste. Venstre ser imidlertid ikke hvordan den offentlige skolen blir noe bedre av å avvikle pedagogiske og religiøse alternativer. Tvert imot tror vi at den offentlige skolen blir bedre av at det er noen andre som driver skoler, og som kan skape noen gode idéer som den offentlige skolen kan lære noe av. Venstre vil derfor gjeninnføre den gamle friskoleloven og øke tilskuddet til friskoler fra 85% til 90%. Hvis friskoler skal være et reelt alternativ for alle, ikke bare de bemidlede, er det nødvendig med en finansiering som reduserer skolepengene.

Venstre vil styrke den offentlige skolen, særlig gjennom å gjenreise respekt for læreren og fagkunnskapen. Alle skal ha mulighet til å utnytte sine evner og sin skaperkraft. Da trenger vi også å vise raushet og toleranse ovenfor våre friskoler. Jeg vil ikke ha et samfunn der kun de som får sine meninger og synspunkter godkjent av SV får lov til å drive skoler.

Guri Melby
Stortingskandidat for Venstre i Sør-Trøndelag