Det var på NRK i går at NHO direktør Finn Bergersen jr. lanserte en kollektivpakke til å blant annet supplere Nasjonal Transportplan som regjeringen nylig la fram.
Tenden viser til flere punkter hvor Nasjonal Transportplan er for svak.
– Det store kollektivløftet som mange er blitt forespeilet er dessverre uteblitt i regjeringens opplegg. Belønningsordningen for kollektivtrafikken, som er regjeringens hovedverktøy for å øke kollektivandelen og redusere biltrafikken i byområdene, satses det alt for lite på.
Ordningen som omfatter de største byområdene i Norge, ble innført av regjeringen Bondevik II og har blant annet bidratt til å realisere ordningen med «rullende fortau» i Oslo og Bussmetroen i Kristiansand. Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til denne ordningen til omlag 600 mill. kroner. Til sammenligning bruker Oslo kommune alene ca 1,5 mrd. i overføringer til kollektivtrafikken årlig.
– Venstre vil styrke kollektivsatsingen betydelig og vi er glade for at NHO støtter oss i det, sier Tenden.
Uforpliktene om tog
Tenden viser også til at Nasjonal transportplan er for uforpliktende innenfor togsatsingen.
– Regjeringens forslag inneholder mange gode prosjekter. Dessverre er InterCity-satsingen på Østlandet lite forpliktende og prosjektene er skjøvet ut tid. Nå jobber vi med å få prosjektene på plass raskere, blant annet nytt dobbeltspor Oslo-Ski. Det haster å få togene på Østlandet i rute, påpeker Tenden.
-Samtidig er mange viktige prosjekt for å korte ned reisetiden på strekningene Oslo-Bergen og Oslo-Kristiansand ikke prioritert høyt nok. Blant annet er Ringeriktunellen på Bergensbanen og Eidangerparsellen på Vestfoldbanen lagt mot slutten av planperioden. – Dette er skuffende og lite offensivt, sier Borghild Tenden og viser til at tiltak på disse strekningene kan gjøre toget i stand til å ta opp konkurransen med flytrafikken.