– Venstre støtter idrettens momskrav, sier Øystein Haga

– Venstre kjemper for momsfritak for frivilligheten både i Stortinget og lokalt, sier stortingskandidat Øystein Haga, som har solid erfaring som leder av kulturutvalget i Grimstad og arbeidet for å støtte opp det frivillige kulturarbeidet. Han har også selv lang erfaring i frivillig arbeid. – Jeg kan love at Venstre både stemmer for momsfritak på landsmøtet, og i Stortinget, sier Haga, som er sterkt kritisk til at Senterpartiet støtta momsfritak på landsmøtet sitt, noen få dager før Senterpartiet stemte mot Venstres forslag i Stortinget med de samme formuleringer som Senterpartiets landsmøtevedtak. Det må være sammenheng i

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

politikken, sier Haga, på bildets ammen med andrekandidat Anne Tørå Solsvik og tredjekandidat Olaf Engestøl.

Brevet fra Aust-Agder Idrettskrets til Aust-Agder Venstre følger her:

Arendal 1. april 2009.

Aust-Agder Venstre
V/ delegater til landsmøtet.

Aust-Agder Idrettskrets er opptatt av at partiet Venstre på sitt landsmøte i helgen 23.-26..april drøfter 3 hovedsaker som er viktig for norsk idrett og Aust-Agder idretten.
Momsfritak for frivilligheten
Idretten krever fritak for moms på kjøp av varer og tjenester. Dette er et krav som er identisk med det som frivillighet Norge stiller. Årlig legger idrettens organisasjoner igjen enorme summer til staten i form av merverdiavgift. Det er feil at staten pålegger frivillige organisasjoner moms på varer og tjenester. Det er en skjult beskatning av frivillig arbeid!
I tillegg til momsfritak må fritaksbeløpet for honorarer, godtgjørelser og gaver heves.
Målet må være å gjøre hverdagen til frivillige organisasjoner så enkel som mulig.

Vår kommentar:
· Et eksempel på dette i Aust-Agder er byggingen av Hisøy IL sitt klubbhus.
Klubben mottok spillemidler til dette bygget, og momskravet var tilnærmet det de mottok i spillemidler.
Eksisterende fradragsregler er så kompliserte at idrettslagene vanskelig kan nyttiggjøre seg dette uten økonomisk/juridisk støtte.

Redusert etterslep på idrettsanlegg
Etterslepet i anleggsutbyggingen er i dag på mer enn to milliarder kroner. På landsbasis er ventetiden på spillemidler fire år, og den øker. Ventetiden i Aust-Agder er over fire år, og dette rammer idretten ekstra hardt i de kommuner med svak kommuneøkonomi. Målet er å få redusert etterslepet betydelig slik at barn og unge får de anlegg der har behov for.

· Hva med mer aktiv bruk av ordningen med anlegg i pressområder (definert 10 områder siden 2008, men som ennå ikke er iverksatt av KKD?)
· Hva med å tenke en enklere standard på visse typer idrettsanlegg slik at de kan bygges vesentlig rimligere.

Sikre idretten god, langsiktig og forutsigbar finansiering
Norsk Tippings monopol skal sikre idrettens grunnleggende finansiering fra nasjonalt hold. På lang sikt, i løpet av stortingsperioden 2009-2012, har NIF satt som mål å sikre inntekter til idrettsbevegelsens arbeid på minst to milliarder årlig.

Våre kommentarer på hva man bør bruke:

· Aust-Agder Idrettskrets er svært bekymret over frafallsutfordringen i idretten. Vi ønsker enkle, direkte og forutsigbare støtteordninger som til nye og kvalitetsikrede ungdomstiltak.
· Vi ser også at økende inaktivitet i samfunnet gjør at samarbeidet med grunn – og videregående skole i tiden framover gir idretten forutsigbar og ekstra støtte.
· Idretten trenger også frie midler til å støtte opp om mange av idrettslagenes utfordringer.

Aust Agder Idrettskrets

Aslak Heim Pedersen